Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Analiza danych – argumentowanie, wnioskowanie i formułowanie twierdzeń o prawidłowościach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych.

Uczeń:

7) rozumie istotę identyfikowania zależności przyczynowo‑skutkowych, funkcjonalnych i czasowych między elementami przestrzeni geograficznej, argumentowania, wnioskowania i formułowania twierdzeń o prawidłowościach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia zasady analizy danych,

  • opisuje dane przedstawione w tabeli,

  • przeprowadza analizę danych zawartych w tabeli i wskazuje relacje pomiędzy zmiennymi.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, rocznik statystyczny

Materiały pomocnicze

Strona internetowa Głównego Urzędu Statystycznego

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, korzystając z metody burza mózgów, zadaje pytanie: gdzie i kiedy można się zetknąć z zagadnieniami związanymi z interpretacją danych? (można posłużyć się np. artykułami z prasy codziennej – „Gazeta Wyborcza”, „Polityka”, „Newsweek”).

  • Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem. Wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom nowy zestaw danych z rocznika statystycznego. Następuje praca w parach – analiza danych przyporządkowanych do miejsca zamieszkania uczniów (miasta, gminy itp.), wyszukiwanie informacji na podstawie roczników statystycznych.

  • Uczniowie na forum klasy przedstawiają dane opracowane podczas analizy, podają wnioski. Sprawdzają poprawność swoich interpretacji, uzupełniają notatki, nanoszą ewentualne poprawki.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (wybrane przez nauczyciela). Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi, w razie potrzeby wspiera uczniów.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez krótkie omówienie poszczególnych etapów analizy danych.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Nauczyciel parom albo małym zespołom przydziela jedno zagadnienie społeczno‑gospodarcze dotyczące gminy/powiatu szkoły. Uczniowie przygotowują projekt na temat zmian zjawisk, prezentują dane i przygotowują ich interpretację. Zakres danych ustala nauczyciel.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek zawarty w e‑materiale może posłużyć do samodzielnego kształcenia uczniów. Może zostać wykorzystany w czasie zajęć dotyczących możliwości wykorzystania metod badań geograficznych (zakres rozszerzony: I. 1).