Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Dokonaj analizy danych w tabeli i zaznacz prawidłowe odpowiedzi.

R1SbOXa8y0IhM
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rfas9kizmMaYf
Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba zgonów z roku na rok wzrasta. Najczęstszą przyczyną zgonów są choroby układu krążenia. Jednak w porównaniu do 2014 roku zmniejsza się liczba zgonów z tego powodu., 2. Liczba zgonów z roku na rok maleje. Najczęstszą przyczyną zgonów są choroby układu oddechowego. Jednak w porównaniu do 2014 roku zmniejsza się liczba zgonów z tego powodu., 3. Liczba zgonów z roku na rok wzrasta. Najczęstszą przyczyną zgonów są choroby układu krążenia. Jednak w porównaniu do 2014 roku zwiększa się liczba zgonów z tego powodu., 4. Liczba zgonów z roku na rok wzrasta. Najczęstszą przyczyną zgonów są choroby układu oddechowego. Jednak w porównaniu do 2014 roku zwiększa się liczba zgonów z tego powodu.
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

W krajach Unii Europejskiej z roku na rok wzrasta przewóz ładunków w transporcie:

Ra3kJIQfYsK69
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Objaśnienia do tabeli
2016=100 oraz 2017=100 oznacza przyjęcie danych ze wskazanego roku jako 100% danej wielkości. Wynik porównania powyżej 100 oznacza zwiększenie się wielkości danego zjawiska, wynik poniżej zmniejszenie.
Kolumna w odsetkach oznacza procentowy podział udziału danego transportu w przewozie ładunków w krajach UE.

RJEUPpJXfO5HJ
Możliwe odpowiedzi: 1. wodnym., 2. drogowym., 3. kolejowym., 4. rurociągowym
1
Ćwiczenie 2
RJKyCIbhArGtd
Połącz metody analizy danych z ich opisami. Analiza graficzna Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi charakterystykę jakościową zjawiska poprzez przedstawienie rozmieszczenia ogólnego., 2. umożliwia ocenę stopnia jednorodności zjawisk i wzajemnej zgodności zjawisk., 3. polega na opracowywaniu matematycznych modeli na podstawie danych, na przykład przestrzennych., 4. umożliwia tworzenie profili, przekrojów, diagramów, wykresów itd., 5. odpowiada za przestrzenne i czasowe badanie zbiorów statystycznych. Analiza geograficzno-analityczna Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi charakterystykę jakościową zjawiska poprzez przedstawienie rozmieszczenia ogólnego., 2. umożliwia ocenę stopnia jednorodności zjawisk i wzajemnej zgodności zjawisk., 3. polega na opracowywaniu matematycznych modeli na podstawie danych, na przykład przestrzennych., 4. umożliwia tworzenie profili, przekrojów, diagramów, wykresów itd., 5. odpowiada za przestrzenne i czasowe badanie zbiorów statystycznych. Analiza matematyczna Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi charakterystykę jakościową zjawiska poprzez przedstawienie rozmieszczenia ogólnego., 2. umożliwia ocenę stopnia jednorodności zjawisk i wzajemnej zgodności zjawisk., 3. polega na opracowywaniu matematycznych modeli na podstawie danych, na przykład przestrzennych., 4. umożliwia tworzenie profili, przekrojów, diagramów, wykresów itd., 5. odpowiada za przestrzenne i czasowe badanie zbiorów statystycznych. Statystyka matematyczna Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi charakterystykę jakościową zjawiska poprzez przedstawienie rozmieszczenia ogólnego., 2. umożliwia ocenę stopnia jednorodności zjawisk i wzajemnej zgodności zjawisk., 3. polega na opracowywaniu matematycznych modeli na podstawie danych, na przykład przestrzennych., 4. umożliwia tworzenie profili, przekrojów, diagramów, wykresów itd., 5. odpowiada za przestrzenne i czasowe badanie zbiorów statystycznych. Teoria informacji Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi charakterystykę jakościową zjawiska poprzez przedstawienie rozmieszczenia ogólnego., 2. umożliwia ocenę stopnia jednorodności zjawisk i wzajemnej zgodności zjawisk., 3. polega na opracowywaniu matematycznych modeli na podstawie danych, na przykład przestrzennych., 4. umożliwia tworzenie profili, przekrojów, diagramów, wykresów itd., 5. odpowiada za przestrzenne i czasowe badanie zbiorów statystycznych.
1
Ćwiczenie 3

Na podstawie poniższego wykresu zaznacz prawidłową odpowiedź.

RHNtnHuS6qrNn
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RHSuQuhCOUEvY
Możliwe odpowiedzi: 1. Zbiory zbóż przeważają nad ich skupem, jednak ich tendencja waha się z roku na rok., 2. Skup zbóż przeważa nad jego zbiorami, a jego tendencja jest wzrostowa z roku na rok., 3. Skup zbóż jest niższy niż zbiór zbóż, a jego tendencja jest spadkowa z roku na rok., 4. Zbiory zbóż przeważają nad ich skupem, jednak ich tendencja jest spadkowa z roku na rok.
2
Ćwiczenie 4

Na podstawie danych w tabeli dokonaj analizy i zaznacz prawidłowe odpowiedzi.

R1NTYNKaALMWa
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1akfmLzdM1lC
Możliwe odpowiedzi: 1. Z roku na rok produkcja globalna wzrastała., 2. Produkcja zwierzęca ma większy udział zarobkowy w produkcji globalnej niż produkcja roślinna., 3. Produkcja roślina ma większy udział zarobkowy w produkcji globalnej niż produkcja zwierzęca., 4. Produkcja globalna w cenach bieżących ma tendencję wzrostową w odniesieniu do 2010 roku., 5. W 2017 roku zauważa się lekki spadek w produkcji globalnej w odniesieniu do 2015 i 2016 roku., 6. Produkcja globalna utrzymuje w okresie 2010–2019 roku się na takim samym poziomie.
2
Ćwiczenie 5

Przyporządkuj do tekstu podane wyrazy w oparciu o dane zamieszczone w tabeli.

RVJq6T5HEbhvT
Powierzchnia upraw, plony i zbiory ogółem z wyszczególnieniem zbóż podstawowych i mieszanek zbożowych
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie BDL GUS, licencja: CC BY-SA 3.0.

Objaśnienie do tabeli:
2011‑2015=100 to średnia powierzchnia upraw od 2011 do 2015 roku oznaczająca podstawę porównania (100%).
2016=100 to przyjmowanie powierzchni upraw z 2016 roku jako podstawy porównania.

Ri2C9qpo9jxAB
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 5
RC1Uttfh2wdnu
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Dokonaj analizy poniższej tabeli.

R24KbCJJyL2dr
Migracje zagraniczne i długookresowe w poszczególnych latach
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TzKWyxcrVgg
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie poniższej tabeli oblicz ruch rzeczywisty w poszczególnych latach i dokonaj analizy danych.

RVvX3hF8IHTi8
Wyszczególnienie 20142015 2016 2017 2018 przyrost/ubytek rzeczywisty 55 4 5 6 przyrost/ubytek naturalny 8 95 4 5 emigracja 8 95 4 5 imigracja 8 95 4 5
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TzKWyxcrVgg
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie poniższej tabeli dokonaj analizy danych, która odnosi się do produkcji globalnej poszczególnych sektorów w Polsce.

R1crx0VhO403t
Produkcja globalna w latach 2015–2019
Źródło: stat.gov.pl, domena publiczna.
R1TzKWyxcrVgg
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
ReE3LUX4uJNtX
(Uzupełnij).