Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Organizacje pozarządowe w moim regionie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie
Uczeń:
1) przedstawia rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych; charakteryzuje działalność wybranych organizacji tego typu w Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje rodzaje organizacji pozarządowych;
wskazuje przykłady takich organizacji;
charakteryzuje działalność takiej organizacji w swoim otoczeniu;
analizuje zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
analiza materiałów źródłowych;
analiza przypadku.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Lekcja rozpoczyna się od burzy mózgów na temat prawa do zrzeszania się i tworzenia organizacji pozarządowych. Przedstawione przez uczniów wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
2. Następnie nauczyciel wprowadza klasę w temat lekcji i przedstawia jej cele.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wprowadza ustawowe pojęcie organizacji pozarządowej z podaniem jej podstawy prawnej. Omówienie rodzajów NGO w Polsce.
2. Nauczyciel omawia stowarzyszenia i zasady ich funkcjonowania w Polsce; podział stowarzyszeń na stowarzyszenia rejestrowe i zwykłe oraz różnice między nimi.
3. Fundacje, zasady ich działania i zakładania w RP.
4. Nauczyciel dzieli klasę na dziesięć grup i każdej z nich przydziela zadanie przygotowania – na podstawie multimedium – szkicu statutu stowarzyszenia o wybranym profilu działania. Zadaniem uczniów pracujących w grupach jest:
analiza wymagań statutowych dla stowarzyszeń zawartych w multimedium;
wymyślenie stowarzyszenia, ustalenie jego nazwy i profilu działania;
ustalenie zasad członkostwa i źródeł finansowania działalności;
po wykonaniu zadania dyskusja na temat napotkanych trudności.
5. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę w grupach ich przedstawiciele przedstawiają pozostałym uczniom szkice statutów swoich stowarzyszeń oraz inne wnioski z pracy grupowej.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie pracy na lekcji w formie krótkiej notatki redagowanej przez uczniów.
2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się” i samodzielnie je sprawdzają.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, prawo.sejm.gov.pl.
Konstytucja RP z dn. 2 kwietnia 1997r., sejm.gov.pl.
Statut Fundacji Pomocy Dzieciom Przewlekle Chorym „jerzyk”, fundacjajerzyk.pl.
Statut Stowarzyszenia Absolwentów I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu, gim24.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zawarty w multimedium materiał uczniowie mogą wykorzystać do wykonania projektu poświęconego stowarzyszeniom i fundacjom w Polsce.