Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Organizacje pozarządowe w moim regionie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie

Uczeń:

1) przedstawia rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych; charakteryzuje działalność wybranych organizacji tego typu w Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje rodzaje organizacji pozarządowych;

  • wskazuje przykłady takich organizacji;

  • charakteryzuje działalność takiej organizacji w swoim otoczeniu;

  • analizuje zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • analiza przypadku.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Lekcja rozpoczyna się od burzy mózgów na temat prawa do zrzeszania się i tworzenia organizacji pozarządowych. Przedstawione przez uczniów wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.

2. Następnie nauczyciel wprowadza klasę w temat lekcji i przedstawia jej cele.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel wprowadza ustawowe pojęcie organizacji pozarządowej z podaniem jej podstawy prawnej. Omówienie rodzajów NGO w Polsce.

2. Nauczyciel omawia stowarzyszenia i zasady ich funkcjonowania w Polsce; podział stowarzyszeń na stowarzyszenia rejestrowe i zwykłe oraz różnice między nimi.

3. Fundacje, zasady ich działania i zakładania w RP.

4. Nauczyciel dzieli klasę na dziesięć grup i każdej z nich przydziela zadanie przygotowania – na podstawie multimedium – szkicu statutu stowarzyszenia o wybranym profilu działania. Zadaniem uczniów pracujących w grupach jest:

  • analiza wymagań statutowych dla stowarzyszeń zawartych w multimedium;

  • wymyślenie stowarzyszenia, ustalenie jego nazwy i profilu działania;

  • ustalenie zasad członkostwa i źródeł finansowania działalności;

  • po wykonaniu zadania dyskusja na temat napotkanych trudności.

5. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę w grupach ich przedstawiciele przedstawiają pozostałym uczniom szkice statutów swoich stowarzyszeń oraz inne wnioski z pracy grupowej.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie pracy na lekcji w formie krótkiej notatki redagowanej przez uczniów.

2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się” i samodzielnie je sprawdzają.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, prawo.sejm.gov.pl.

Konstytucja RP z dn. 2 kwietnia 1997r., sejm.gov.pl.

Statut Fundacji Pomocy Dzieciom Przewlekle Chorym „jerzyk”, fundacjajerzyk.pl.

Statut Stowarzyszenia Absolwentów I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu, gim24.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zawarty w multimedium materiał uczniowie mogą wykorzystać do wykonania projektu poświęconego stowarzyszeniom i fundacjom w Polsce.