Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Struktura społeczna monarchii wczesnopiastowskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje strukturę społeczeństwa we wczesnopiastowskiej monarchii.
opisuje obowiązki, które spoczywały na poddanych we wczesnopiastowskiej monarchii.
wskazuje pozostałości tych stosunków społecznych w nazewnictwie polskich miast.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i cele lekcji, krótko omawia jej planowany przebieg.
Poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten sposób uczniowie formułują obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Władca, jego dwór i drużna;
Grupa 2 i 5 – Możni oraz Duchowieństwo;
Grupa 3 i 6 – Lud: kmiecie, rataje, niewolnicy.
Wszystkie grupy dodatkowo zapoznają się z ostatnim akapitem dotyczącym ewolucji państwa patrymonialnego. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Film”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, w jaki sposób budowanie grodów na przyłączanych terenach miało zapewnić wierność poszczególnych plemion” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach na podstawie zaprezentowanego nagrania. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem i nadal w parach omawiają genezę rycerstwa (polecenie nr 3) oraz grupy, które zyskiwały najwięcej na współpracy z księciem (polecenie nr 4). Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia dotyczące struktury społecznej monarchii wczesnopiastowskiej, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pomniki dziejowe Polski, seria II, t. 1, Kraków 1946.
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 2003.
M. Barański, Historia Polski średniowiecznej, Poznań 2012.
S. Koper, Piastowie. Wędrówki po Polsce pierwszej dynastii, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z nagraniami filmowymi, aby przygotować się do późniejszej pracy.