Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Struktura społeczna monarchii wczesnopiastowskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:
3) rozpoznaje tendencje centralistyczne i decentralistyczne w życiu politycznym państwa polskiego w X–XII w.;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) charakteryzuje organizację państwa wczesnopiastowskiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje strukturę społeczeństwa we wczesnopiastowskiej monarchii.

  • opisuje obowiązki, które spoczywały na poddanych we wczesnopiastowskiej monarchii.

  • wskazuje pozostałości tych stosunków społecznych w nazewnictwie polskich miast.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • metoda jigsaw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat zajęć i cele lekcji, krótko omawia jej planowany przebieg.

  2. Poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten sposób uczniowie formułują obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 i 4 – Władca, jego dwór i drużna;

  • Grupa 2 i 5 – Możni oraz Duchowieństwo;

  • Grupa 3 i 6 – Lud: kmiecie, rataje, niewolnicy.

Wszystkie grupy dodatkowo zapoznają się z ostatnim akapitem dotyczącym ewolucji państwa patrymonialnego. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z pierwszym multimedium („Film”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, w jaki sposób budowanie grodów na przyłączanych terenach miało zapewnić wierność poszczególnych plemion” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach na podstawie zaprezentowanego nagrania. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.

  2. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem i nadal w parach omawiają genezę rycerstwa (polecenie nr 3) oraz grupy, które zyskiwały najwięcej na współpracy z księciem (polecenie nr 4). Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia dotyczące struktury społecznej monarchii wczesnopiastowskiej, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów w trakcie lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Pomniki dziejowe Polski, seria II, t. 1, Kraków 1946.

Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 2003.

M. Barański, Historia Polski średniowiecznej, Poznań 2012.

S. Koper, Piastowie. Wędrówki po Polsce pierwszej dynastii, Warszawa 2013.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z nagraniami filmowymi, aby przygotować się do późniejszej pracy.