Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Król, rycerz, asceta – średniowieczne wzory osobowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
na podstawie fragmentów tekstu omówi ideał króla, rycerza i ascety;
wyjaśni, kogo można zaklasyfikować jako wzorzec osobowy;
zaprezentuje przykłady osób, które mogą być wzorem dla innych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, kogo można zaklasyfikować jako wzorzec osobowy i dlaczego. Chętne osoby przygotowują prezentację multimedialną na temat średniowiecznych wzorców osobowych.. Nauczyciel przypomina uczniom, że ważnym aspektem każdej prezentacji jest jej wiarygodność, zatem istotne jest podawanie źródeł, hiperlinków ukazujących, skąd dane informacje zostały zaczerpięte.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał prezentację. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając przygotowaną prezentację. Pozostałe osoby mogą wysłać prezentację w formie elektronicznej do oceny przez nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda przygotowuje graficzną notatkę na temat średniowiecznych wzorców osobowych. Zapoznają się ze stosownymi fragmentami e‑materiału:
I grupa: władca
Jacques Le Goff: Człowiek średniowiecza, Hanna Dziechcińska: Wzory osobowe
Andre Vauchez: Święty
II grupa: asceta
Jacques Le Goff: Człowiek średniowiecza, Hanna Dziechcińska: Wzory osobowe
Wykład prof. Pawła Stępnia
III grupa rycerz
Jacques Le Goff: Człowiek średniowiecza,Hanna Dziechcińska: Wzory osobowe
Franco Cardini: Wojownik i rycerz
Aron Guriewicz: Jednostka w dziejach Europy (Średniowiecze).
Poszczególne grupy prezentują swoje graficzne notatki całej klasie. Nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Grafiki można uzupełnić o wartości, zachowanie, przykłady z literatury.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie lekcji może stanowić dyskusja i odpowiedź na pytanie:
Czemu miało służyć propagowanie w sztuce i literaturze średniowiecznej wzorów osobowych władcy, rycerza i ascety?
Praca domowa:
Na podstawie fragmentu tekstu Franco Cardiniego oraz wykładu prof. Pawła Stępnia napisz esej na temat: Asceta i rycerz, prawda i zmyślenie.
Materiały pomocnicze:
Jacques Le Goff, W kręgu codzienności. Człowiek średniowiecza, tłum. M. Radożycka‑Paoletti, Warszawa 2000
Jacek Grzybowski, Miecz i Pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri, Kęty 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.