Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: biologia
Temat: Rodzaje i funkcje substancji mineralnych w organizmie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Określisz rodzaje związków nieorganicznych w organizmach
Scharakteryzujesz znaczenie biomineralizacji dla organizmów.
Ocenisz możliwości wykorzystania substancji mineralnych w medycynie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe);
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
odwrócona klasa;
obserwacja;
eksperyment uczniowski;
burza mózgów;
mapa pojęć;
pogadanka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca grupowa;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
okazy muszli mięczaków, szkieletów koralowców itp.;
pojemnik szklany, jajko, ocet spożywczy, łyżka;
instrukcja wykonania doświadczenia (materiały pomocnicze);
artykuły (czasopisma, internet) dotyczące biomineralizacji.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Chętni uczniowie przynoszą na lekcję różne muszle, szkielety koralowców itp.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel, nawiązując do wprowadzenia e‑materiału, zadaje pytania:
Do czego w naszych organizmach potrzebne są pierwiastki?
A czy związki nieorganiczne też są nam potrzebne?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na podstawie e‑podręcznika – pogadanka.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zachęca uczniów do obejrzenia przyniesionych okazów – uczniowie porównują ich kształt, twardość, strukturę w formie notatki.
W podziale na grupy uczniowie wykonują doświadczenie wg instrukcji (materiały pomocnicze). Nauczyciel pomaga w razie potrzeby.
Chętni uczniowie z każdej grupy referują wyniki i wnioski.
Nauczyciel prosi o pomysły, jakie jeszcze substancje mineralne można zbadać w podobny sposób – burza mózgów. Przykładowo: muszlę lub kość zanurzoną w occie lub coli.
Uczniowie ponownie analizują mapę pojęć, zgłaszają uwagi.
Faza podsumowująca
Uczniowie wyszukują (np. w sieci) i analizują artykuły na temat biomineralizacji. Sporządzają krótkie streszczenie. Kilku chętnych uczniów przedstawia je na forum klasy.
Nauczyciel ustnie ocenia pracę uczniów, np. „bardzo ciekawy artykuł”, „dobrze zrobiona notatka”.
Praca domowa:
Zbierz informacje, czy ktoś w rodzinie ma implanty (np. kostne, zębowe) lub korzystał z zabiegu kosmetycznego z wykorzystaniem substancji mineralnych. Sporządź notatkę z własną oceną korzyści i wad tego zastosowania substancji mineralnych.
Materiały pomocnicze:
artykuły w prasie naukowej i w sieci;
instrukcja wykonania doświadczenia:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
Z mapy pojęć można skorzystać na innych lekcjach biologii, np. powtórzeniu wiadomości z działu lub przy omawianiu ptaków, a także na lekcjach chemii oraz geografii – skład skorupy ziemskiej.