Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Choroby układu krążenia jako choroby cywilizacyjne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
4. Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
12) wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, choroba wieńcowa serca, nadciśnienie tętnicze, udar, żylaki); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, USG serca, angiokardiografia, badanie Holtera, pomiar ciśnienia tętniczego, badania krwi);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
3) Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
r) wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, choroba wieńcowa serca, nadciśnienie tętnicze, udar, żylaki); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, USG serca, angiokardiografia, badanie Holtera, pomiar ciśnienia tętniczego, badania krwi),

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz choroby układu krwionośnego.

  • Rozróżnisz objawy oraz czynniki ryzyka poszczególnych chorób układu krwionośnego.

  • Przeanalizujesz dane statystyczne dotyczące zgonów w Polsce oraz stylu życia w Polsce.

  • Uzasadnisz, dlaczego choroby układu krążenia są określane cywilizacyjnymi.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • metoda stolików eksperckich.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • arkusze papieru A3, kredki, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał. Pyta uczniów, jakie znają choroby układu krążenia i czy wiedzą, czym są one powodowane. Następnie zadaje pytanie: „Jak myślicie, dlaczego choroby układu krążenia zostały określone w temacie jako choroby cywilizacyjne?”. Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.

  2. Nauczyciel krótko omawia przebieg lekcji i przedstawia jej cele.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Przydziela każdemu członkowi grupy inne zagadnienia do opracowania, tak aby każda grupa miała całość materiału (zestawy: A + B + C + D + E):

    • zestaw A – choroba wieńcowa, zawał serca;

    • zestaw B – udar mózgowy, tętniak;

    • zestaw C – chromanie przestankowe, zakrzepica;

    • zestaw D – nadciśnienie tętnicze, niewydolność krążenia;

    • zestaw E – miażdżyca.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom polecenie: „Opracuj otrzymane zagadnienia w formie notatek i rysunków na otrzymanym arkuszu papieru A3”.

  4. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przesiadają się i tworzą grupy ekspertów. Dyskutują nad opracowanym materiałem, wyjaśniają wątpliwości oraz zastanawiają się, jak najlepiej przekazać innym uczniom przygotowane zagadnienia.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  6. Uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup. Prezentują pozostałym materiał, który opracowali i przedyskutowali w grupie ekspertów. Dzięki tej lekcji wszyscy uczniowie mogą opanować główne treści lekcji.

  7. Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenie interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie wskazać w przypadku jakiego schorzenia – nadciśnienia tętniczego czy niedociśnienia – podaje się leki moczopędne, i uzasadnić odpowiedź) oraz ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – na przykładzie TIA, opisanego w tekście źródłowym – dlaczego należy konsultować z lekarzem wszystkie niepokojące objawy neurologiczne, nawet te przemijające), a po upływie wyznaczonego czasu dyskutują nad poprawnymi rozwiązaniami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by – pozostając w tych samych grupach – obejrzeli film zamieszczony w e‑materiale i opracowali zalecenia profilaktyczne dla osoby z grupy wysokiego ryzyka wystąpienia zawału serca. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i udziela wskazówek, jeśli zachodzi taka potrzeba. Uczniowie mogą także wyszukać potrzebne informacje w źródłach wiedzy naukowej. Po wykonaniu zadania grupy przedstawiają swoje pomysły na forum klasy.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji pod kątem zaangażowania w dyskusję, jakości opracowanych materiałów i współpracy w grupie.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 5.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. M. Stęplewska, R. Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Nauczyciel może wykorzystać film w fazie wstępnej lekcji, celem wprowadzenia uczniów w temat zajęć. Film może być również wykorzystany przez uczniów w fazie przygotowania do zajęć lub w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.