Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Choroby układu krążenia jako choroby cywilizacyjne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz choroby układu krwionośnego.
Rozróżnisz objawy oraz czynniki ryzyka poszczególnych chorób układu krwionośnego.
Przeanalizujesz dane statystyczne dotyczące zgonów w Polsce oraz stylu życia w Polsce.
Uzasadnisz, dlaczego choroby układu krążenia są określane cywilizacyjnymi.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
metoda stolików eksperckich.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
arkusze papieru A3, kredki, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał. Pyta uczniów, jakie znają choroby układu krążenia i czy wiedzą, czym są one powodowane. Następnie zadaje pytanie: „Jak myślicie, dlaczego choroby układu krążenia zostały określone w temacie jako choroby cywilizacyjne?”. Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Nauczyciel krótko omawia przebieg lekcji i przedstawia jej cele.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.
Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Przydziela każdemu członkowi grupy inne zagadnienia do opracowania, tak aby każda grupa miała całość materiału (zestawy: A + B + C + D + E):
zestaw A – choroba wieńcowa, zawał serca;
zestaw B – udar mózgowy, tętniak;
zestaw C – chromanie przestankowe, zakrzepica;
zestaw D – nadciśnienie tętnicze, niewydolność krążenia;
zestaw E – miażdżyca.
Nauczyciel przedstawia uczniom polecenie: „Opracuj otrzymane zagadnienia w formie notatek i rysunków na otrzymanym arkuszu papieru A3”.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przesiadają się i tworzą grupy ekspertów. Dyskutują nad opracowanym materiałem, wyjaśniają wątpliwości oraz zastanawiają się, jak najlepiej przekazać innym uczniom przygotowane zagadnienia.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup. Prezentują pozostałym materiał, który opracowali i przedyskutowali w grupie ekspertów. Dzięki tej lekcji wszyscy uczniowie mogą opanować główne treści lekcji.
Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenie interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie wskazać w przypadku jakiego schorzenia – nadciśnienia tętniczego czy niedociśnienia – podaje się leki moczopędne, i uzasadnić odpowiedź) oraz ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – na przykładzie TIA, opisanego w tekście źródłowym – dlaczego należy konsultować z lekarzem wszystkie niepokojące objawy neurologiczne, nawet te przemijające), a po upływie wyznaczonego czasu dyskutują nad poprawnymi rozwiązaniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, by – pozostając w tych samych grupach – obejrzeli film zamieszczony w e‑materiale i opracowali zalecenia profilaktyczne dla osoby z grupy wysokiego ryzyka wystąpienia zawału serca. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i udziela wskazówek, jeśli zachodzi taka potrzeba. Uczniowie mogą także wyszukać potrzebne informacje w źródłach wiedzy naukowej. Po wykonaniu zadania grupy przedstawiają swoje pomysły na forum klasy.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji pod kątem zaangażowania w dyskusję, jakości opracowanych materiałów i współpracy w grupie.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 5.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. M. Stęplewska, R. Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Nauczyciel może wykorzystać film w fazie wstępnej lekcji, celem wprowadzenia uczniów w temat zajęć. Film może być również wykorzystany przez uczniów w fazie przygotowania do zajęć lub w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.