Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 2

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym;

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital zhybrydyzowany;

  • analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 2 z orbitali atomowych;

  • formułuje wnioski dotyczące typu hybrydyzacji i wynikającej z niej geometrii różnych cząsteczek.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • mapa pojęć;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • słuchawki;

  • tablety/smartfony;

  • rzutnik multimedialny;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Co dzieje się z orbitalami atomowymi podczas hybrydyzacji? Jaki kształt przyjmują orbitale zhybrydyzowane typu spIndeks górny 2?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia hybrydyzacji typu spIndeks górny 2. Uczniowie podają terminy, które kojarzą im się z hybrydyzacją, proponują cząsteczki, w których ten typ hybrydyzacji może występować. Wszystkie terminy zapisują w formie mapy pojęć na tablicy interaktywnej oraz w zeszytach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej modele orbitali atomowych. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z treścią e‑materiału „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 2  Indeks górny koniec?”, podręcznikiem tradycyjnym i sporządzenie krótkiej notatki na temat hybrydyzacji typu spIndeks górny 2.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej animację z medium bazowego „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 2  Indeks górny koniec?”, po czym uczniowie samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium. Następnie chętne osoby na forum klasy przedstawiają odpowiedzi, które konfrontowane są z odpowiedziami pozostałych. Prowadzący ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie i popełnione błędy przez uczniów.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne analizę i wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale  - „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie chętni lub wskazani uczniowie podchodzą kolejno do tablicy multimedialnej i wspólnie rozwiązują zestaw ćwiczeń. W razie potrzeby nauczyciel wspiera uczniów w rozwiązaniu zadań.

  4. Powrót do notatki z burzy mózgów (faza wstępna lekcji). Uzupełnienie informacji o wiadomości poznane na lekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Przykładowe pytania:

  • Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?

  • Jeżeli hybrydyzacji uległy 1 orbital typu s oraz dwa orbitale typu p, to jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?

  • Czy cząsteczki w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 2 są płaskie?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie „Co to są orbitale molekularne i czym się różnią od orbitali atomowych i zhybrydyzowanych”?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 2  Indeks górny koniec?” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć dotyczących powstawania wiązań pi oraz sigma, a także przy porównywaniu z hybrydyzacją spIndeks górny 3  Indeks górny konieci sp.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?

  • Jeżeli hybrydyzacji uległy jeden orbital typu s oraz dwa orbitale typu p to jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?

  • Czy cząsteczki, w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 2 są płaskie?