Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 22
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym;
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital zhybrydyzowany;
analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 22 z orbitali atomowych;
formułuje wnioski dotyczące typu hybrydyzacji i wynikającej z niej geometrii różnych cząsteczek.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
mapa pojęć;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
tablety/smartfony;
rzutnik multimedialny;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Co dzieje się z orbitalami atomowymi podczas hybrydyzacji? Jaki kształt przyjmują orbitale zhybrydyzowane typu spIndeks górny 22?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia hybrydyzacji typu spIndeks górny 22. Uczniowie podają terminy, które kojarzą im się z hybrydyzacją, proponują cząsteczki, w których ten typ hybrydyzacji może występować. Wszystkie terminy zapisują w formie mapy pojęć na tablicy interaktywnej oraz w zeszytach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej modele orbitali atomowych. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z treścią e‑materiału „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 2 Indeks górny koniec2 ?”, podręcznikiem tradycyjnym i sporządzenie krótkiej notatki na temat hybrydyzacji typu spIndeks górny 22.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej animację z medium bazowego „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 2 Indeks górny koniec2 ?”, po czym uczniowie samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium. Następnie chętne osoby na forum klasy przedstawiają odpowiedzi, które konfrontowane są z odpowiedziami pozostałych. Prowadzący ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie i popełnione błędy przez uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne analizę i wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale - „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie chętni lub wskazani uczniowie podchodzą kolejno do tablicy multimedialnej i wspólnie rozwiązują zestaw ćwiczeń. W razie potrzeby nauczyciel wspiera uczniów w rozwiązaniu zadań.
Powrót do notatki z burzy mózgów (faza wstępna lekcji). Uzupełnienie informacji o wiadomości poznane na lekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Przykładowe pytania:
Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?
Jeżeli hybrydyzacji uległy 1 orbital typu s oraz dwa orbitale typu p, to jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?
Czy cząsteczki w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 22 są płaskie?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie „Co to są orbitale molekularne i czym się różnią od orbitali atomowych i zhybrydyzowanych”?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 2 Indeks górny koniec2 ?” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć dotyczących powstawania wiązań pi oraz sigma, a także przy porównywaniu z hybrydyzacją spIndeks górny 3 Indeks górny koniec3 i sp.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?
Jeżeli hybrydyzacji uległy jeden orbital typu s oraz dwa orbitale typu p to jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?
Czy cząsteczki, w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 22 są płaskie?