Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Poezja kobieca bliska Skamandra. Cykl poetycki Dancing Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, co łączy wiersze Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej z twórczością skamandrytów,
wskazuje charakterystyczne cechy poezji kobiecej w wierszach ze zbioru Dancing Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej,
na podstawie melodii i opisów rozpoznaje tańce modne w dwudziestoleciu międzywojennym,
redaguje tekst zawierający wnioski z porównania Balu w operze Juliana Tuwima i cyklu Dancing Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem;
analiza materiału źródłowego (porównawcza).
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Poezja kobieca bliska Skamandra. Cykl poetycki Dancing Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i obejrzenie prezentacji multimedialnej. Zachęca zainteresowane osoby, by wyszukały w internecie nagrania melodii tańców wymienionych w prezentacji (polecenie 1 w tej sekcji).
Recytacja. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do czytania z elementami aktorskiej interpretacji utworów z cyklu Dancing zamieszczonych w e‑materiale.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od wspólnego wykonania polecenia 1 z prezentacji multimedialnej. Przygotowani uczniowie prezentują melodie tańców, pozostali – słuchacze – wskazują nazwę tańca, posiłkując się opisami z e‑materiału. Później wybrani uczniowie odczytują wiersze Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Nauczyciel zadaje pytania: czy utwory poetyckie współgrają z muzyką, do której się odwołują? Jaki jest nastrój wierszy, a jaki muzyki? Uczniowie wymieniają się wrażeniami.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta: czy waszym zdaniem można nazwać wiersze Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej poezją kobiecą? Uczniowie, formułując argumenty do dyskusji, mogą skorzystać z klucza odpowiedzi do ćw. 4 z sekcji „Sprawdź się”. Uczestnicy zajęć, po przygotowaniu argumentów, dyskutują, a nauczyciel dba o to, by dyskusja miała charakter merytoryczny.
Później prowadzący zajęcia zapowiada, że uczniowie będą pracowali w 4‑osobowych grupach nad rozwiązaniem wybranych zadań. Wskazuje, by gr. 1 wykonała polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”; gr. 2 ćw. 1 i 3; gr. 3 ćw. 2 i 5, a gr. 4 ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie ustalonego czasu wybrane osoby prezentują propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji uczniowie wykonują wspólnie ćwiczenie 7.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Przeczytaj w dostępnych źródłach informacje na temat życia i twórczości Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Napisz, czy istnieje związek między kreacją podmiotu lirycznego w wierszach z cyklu Dancing a biografią poetki.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Andrzej Zawada, Dwudziestolecie literackie, Wrocław 1995.
Olga Kuźmińska, Taniec w teorii i praktyce, Poznań 2002.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.