Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Modele demokratyzacji: reforma czy rewolucja

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

16) przedstawia – na wybranych przykładach – różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX wieku miała charakter reformy, a na ile – rewolucji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zdefiniuje pojęcie demokratyzacji;

  • przedstawi modele demokratyzacji;

  • oceni proces demokratyzacji w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca;

  • metoda kuli śniegowej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję demokratyzacji – metoda kuli śniegowej.

Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją demokratyzacji. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Klasa zapoznaje się z treścią lekcji. Następnie wspólnie omawia czynniki sprzyjające procesom demokratyzacji. Podaje też przykłady krajów, w których miały one miejsce. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

2. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli. Uzupełniają ją o przykłady krajów, w których przyjęto dane modele demokratyzacji.

3. Klasa wykonuje ćwiczenie 7.

4. Na podstawie powyższej wiedzy uczniowie przeprowadzają dyskusję na temat procesu demokratyzacji państwa polskiego. Rozważają, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX wieku miała charakter reformy, a na ile – rewolucji. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie krótko wypowiadają się, na co zwrócili szczególną uwagę podczas lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Tomasz Formicki, Aksamitne rewolucje - zastosowanie socjotechniki walki informacyjnej i działań psychologicznych w praktyce cz. I, geopolityka.pl

Samuel P. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie po zapoznaniu się z mapą myśli mogą przygotować krótkie referaty ukazujące proces demokratyzacji w innych krajach.