1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R11yD9QI6K0UI
Wskaż, w którym roku rozpoczęła się trzecia fala demokratyzacji. Możliwe odpowiedzi: 1. 1974, 2. 1978, 3. 1989, 4. 1968
1
Ćwiczenie 2
RDVOZjo18RiFH
Wskaż sposoby przejścia od autorytaryzmu do demokracji. Możliwe odpowiedzi: 1. transformacja, 2. interwencja, 3. stan nadzwyczajny, 4. efekt Verblena
2
Ćwiczenie 3
R1ahgbbucoHE3
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Korea i Pakistan weszły na drogę demokracji po II wojnie światowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z przemieszczeniem mamy do czynienia wówczas, gdy w kraju występuje interwencja zewnętrzna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Czynniki psychologiczne są jednym z warunków sprzyjających procesom demokratyzacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Proces demokratyzacji w danym państwie może mieć źródło w kryzysach społecznym i ekonomicznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4
R16XD3GiRI3Fp
Przyporządkuj kraje do poszczególnych fal demokratyzacji. 1 fala Możliwe odpowiedzi: 1. Portugalia, 2. Algieria, 3. Indie, 4. Wielka Brytania, 5. Rumunia, 6. Szwajcaria 2 fala Możliwe odpowiedzi: 1. Portugalia, 2. Algieria, 3. Indie, 4. Wielka Brytania, 5. Rumunia, 6. Szwajcaria 3 fala Możliwe odpowiedzi: 1. Portugalia, 2. Algieria, 3. Indie, 4. Wielka Brytania, 5. Rumunia, 6. Szwajcaria
2
Ćwiczenie 5
Rnnz7HAD8cWGD
Ułóż w kolejności chronologicznej (zaczynając od najwcześniejszych) wydarzenia związane z Jesienią Narodów. Elementy do uszeregowania: 1. Rozmowy między Bułgarską Komunistyczną Partią i Związkiem Sił Demokratycznych w Bułgarii, 2. Zburzenie muru berlińskiego, 3. Obrady Trójkątnego Stołu na Węgrzech, 4. Vaclav Havel prezydentem Czechosłowacji, 5. Obrady Okrągłego Stołu w Polsce
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się ze zdjęciem i wykonaj polecenie.

R1BLapBGHXmuV
Źródło: Neil Bates, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Pzu0iXrQXIH
Imię i nazwisko: (Uzupełnij) Kraj: (Uzupełnij) Funkcja: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6
Rf8a2xWzjrTYO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Tomasz Formicki Aksamitne rewolucje - zastosowanie socjotechniki walki informacyjnej i działań psychologicznych w praktyce cz. I

Aksamitne rewolucje, które przetoczyły się przez część krajów będących przed 1989 r. w orbicie ZSRR były rewolucją epoki e‑mediów. W tym przypadku zamiast typowych dla klasycznych rewolucji zamieszek, demolowania oraz plądrowania sklepów i walk ulicznych mogliśmy obserwować spektakl polityczny na bieżąco transmitowany przez środki masowego przekazu. Wydarzenia te przypominały bardziej prowadzone na żywo swego rodzaju reality show i w przestrzeni medialnej były dalszą, informacyjną sekwencją „zjawiska CNN”.

Aksamitne rewolucje były przewrotami politycznymi charakterystycznymi dla XXI w. – wieku społeczeństwa informacyjnego z wszystkimi tego konsekwencjami. W miejsce – używając leninowskiej nomenklatury – awangardy rewolucyjnej pojawiła się sieciocentryczna organizacja. Zamiast bezpardonowej walki ulicznej z elementami wojny domowej była kampania medialna. Nie było ostrzeliwania siedzib rządowych – co jest częstym widokiem podczas rewolucji – a zamiast tego widzieliśmy zastosowanie elementów wojny psychologicznej: wyśmiewanie przywódców oraz „demoralizowanie” funkcjonariuszy i zwolenników przeciwnika w rozmowie, poprzez fraternizację, czy też wysyłanie na pierwszą „linię frontu” dziewcząt z kwiatami w ręku, które w czasie chłodu, za pomocą herbaty i ciepłych posiłków, z uśmiechem na twarzy miały przekonać do postulatów aksamitnych rewolucjonistów funkcjonariuszy resortów siłowych skrytych za tarczami.

Zjawisko aksamitnych rewolucji ujawniło także nowy trend w polityce ogólnoświatowej, jakim jest użycie wyspecjalizowanych agencji public relations, które działaniami o charakterze promocyjnym wspierają metody stosowane przez młodzieżowe ruchy rewolucyjne stosujące szeroką paletę socjotechniki przekazu informacyjnego: od klasycznego PR‑u po agresywną czarną propagandę. Praktyka aksamitnych rewolucji pokazała, że obok funduszy idących z konkretnych rządów państw zainteresowanych obaleniem władzy w danym kraju przekazywanych rewolucjonistom via fundacje i inne organizacje pozarządowe, tysięcy młodych ludzi stanowiących bazę personalną aksamitnych rewolt, istotnym czynnikiem w ich wywoływaniu i przeprowadzaniu są także wyspecjalizowane agencje public relations.

cytat2 Źródło: Tomasz Formicki, Aksamitne rewolucje - zastosowanie socjotechniki walki informacyjnej i działań psychologicznych w praktyce cz. I, 3.02.2012 r., dostępny w internecie: geopolityka.org [dostęp 1.07.2020 r.].
RMja3VRXvVUqo
Wyjaśnij, jakie są podobieństwa między aksamitną rewolucją i klasyczną rewolucją. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
omp Największa demokracja świata, czyli jaka? Rozmowa o polityce indyjskiej

„Indie z całą pewnością są dzisiaj istotnym podmiotem polityki międzynarodowej”. Z dr Renatą Czekalską (UJ) rozmawia Wojciech Jakóbik.

Wojciech Jakóbik: Indie reklamują się jako ,,największa demokracja świata”. Czy ten termin przystaje do państwa, w którym społeczeństwo jest zorganizowane wg systemu kastowego, dominuje tam obcy dla Europejczyków hinduizm, a około 300 mln ludzi żyje poniżej granicy ubóstwa? Czy w kontekście Indii możemy w ogóle korzystać z terminologii zachodniej?

Renata Czekalska: Indie są państwem świeckim, więc kwestia hinduizmu w kontekście definiowania ustroju państwa nie jest pierwszorzędna. Jeśli chodzi o system kastowy, to ci, którzy konstruowali nowe państwo po odzyskaniu niepodległości w 1947 r., od początku zdawali sobie sprawę, że właśnie ten aspekt będzie najtrudniejszy do przezwyciężenia i stanowił będzie największą przeszkodę w budowaniu demokracji. Autorzy konstytucji niepodległych Indii mieli na względzie fakt, iż demokracja oznacza także ochronę godności i praw obywateli, zapewnienie sprawiedliwości społecznej oraz dbałość o rozwój tak ekonomiczny, jak i społeczny. W demokracji wszyscy członkowie społeczeństwa mają prawo wybierać swoich reprezentantów, a także mają prawo uczestniczenia w procesach politycznych zachodzących w państwie. W demokratycznym systemie wszyscy obywatele mają prawo głosu oraz są równi wobec prawa. Wszystkie te wolności konstytucja Republiki Indii zapewnia wszystkim obywatelom.

cytat3 Źródło: omp, Największa demokracja świata, czyli jaka? Rozmowa o polityce indyjskiej, 8.03.2011 r., dostępny w internecie: omp.org.pl [dostęp 1.07.2020 r.].
R1GSKVReMYMSU
Wyjaśnij, co i dlaczego jest największym zagrożeniem dla demokracji hinduskiej. (Uzupełnij).