Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak możemy opisać ruch wykorzystując zasadę zachowania energii mechanicznej? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia kształcenia wyprzedzającego |
Metody nauczania: | pogadanka, rozwiązywanie zadań, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca w parach, grupach |
Środki dydaktyczne: | tablica, projektor, ekran |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji energii mechanicznej oraz wzorów opisujących wszystkie „składowe” tej energii. Następnie, nauczyciel prosi uczniów o wskazanie przykładów zjawisk związanych z ruchem, w których można wykorzystać zasadę zachowania energii mechanicznej do wyznaczenia parametrów ruchu (np. ruch planet wokół Słońca). Nauczyciel wykorzystuje zebrane przez uczniów pomysły, by podkreślić powszechność zasady zachowania energii w odniesieniu do zjawisk związanych z ruchem. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na pary bądź małe grupy i wyświetla na ekranie treść zadań (poniżej). Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie tych zadań w swoich grupach. Następnie, członkowie dwóch grup „na ochotnika” rozwiązują zadanie przy tablicy i dodatkowo tłumaczą je pozostałym uczniom. Przy wsparciu nauczyciela, uczeń wchodzi zatem w jego rolę. Zadaniem ucznia jest rozwiązanie zadania i poprawne wskazanie i opisanie przemian energii zachodzących w danym przypadku. Zad. 1. Zmianę energii sprężystości można wyrazić jako (sprężyna była początkowo ugięta): Porównując ze sobą obie zależności można wyznaczyć masę skrzyni. Na tej podstawie można określić minimalny kąt wystrzału. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel odpowiada na dodatkowe pytania uczniów i wyjaśnia wątpliwości. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel prosi uczniów o wyznaczenie dodatkowych parametrów związanych z badanymi zjawiskami, np. w zadaniu 1 – dlaczego jedynie 80% energii mechanicznej skrzyni zostaje przekształcone w energię układu? Jaka energia jest tracona? Ile wynosi masa samej platformy? Jakie będzie równowagowe położenie platformy po dociążeniu jej skrzynią? W zadaniu 2 – na jaką maksymalną wysokość wzniesie się dane ciało dla dowolnego kąta wystrzału? Jak daleko zaleci? Jaki będzie zasięg i wysokość dla ustalonego kąta, podanego przez nauczyciela? | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium można przeznaczyć uczniowi do samodzielnej analizy zjawiska rozpraszania energii przez tarcie lub wykorzystać podczas lekcji dotyczącej siły wyporu w cieczach, tarcia lub tłumienia. |