Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Finansowanie Kościołów i innych związków wyznaniowych w czasach III Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
3) przedstawia funkcjonujące w Rzeczypospolitej Polskiej kościoły i inne związki wyznaniowe.
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
15) przedstawia modele relacji państwo – Kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia podstawy prawne finansowania działalności instytucji kościoła katolickiego i innych związków wyznaniowych w Polsce;
charakteryzuje źródła dochodów Kościoła katolickiego i innych związków wyznaniowych w III RP;
analizuje zwolnienia podatkowe dotyczące kościelnych osób prawnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
dyskusja;
quiz;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z tematem i celami zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę skojarzeń związaną z tematem lekcji. Opracowują też pytania, na które chcieliby w trakcie lekcji uzyskać odpowiedź.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.
2. Nauczyciel inicjuje rozmowe na temat źródeł finansowania Kościoła. Charakteryzują je i umieszczają na mapie skojarzeń. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Omówienie działalności Caritas Polska. W czasie rozmowy uczniowie zwracają uwagę na cele Caritas Polska. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. W parach uczniowie zapoznają z multimedium. Następnie wykonują ćwiczenie nr 1 do multimedium.
5. Dyskusja: Czy Kościoły powinny się „samofinansować”, czy zrezygnować z dochodów własnych, a być finansowane jedynie przez państwo, np. z podatku kościelnego, czy też powinna pozostać forma łącząca dwie powyższe opcje? Wnioski z dyskusji wpisują do ćwiczenia nr 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie odpowiadają na pytania postawione na wstępie lekcji. Zwracają uwagę na to, czy uzyskali odpowiedzi na wszystkie postawione pytania.
Praca domowa:
1. Wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
2. Wyszukanie odpowiedzi na pytania, na które uczniowie nie odpowiedzieli w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 20 marca 1950 r. o przejęciu przez Państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego, isap.sejm.gov.pl.
Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r., isap.sejm.gov.pl.
Paweł Sobczyk, Finansowanie Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce, Warszawa 2013.
Tadeusz Stanisławski, Sposoby finansowania kościołów i innych związków wyznaniowych ze środków publicznych, [w:] Prawo wyznaniowe w Polsce (1989‑2009). Analizy – dyskusje – postulaty, red. D. Walencik, Katowice–Bielsko‑Biała 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować ulotkę dotyczącą finansowania kościołów w Polsce.