Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Kora mózgowa jako nadrzędny integrator i analizator bodźców nerwowych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega asymetria półkul mózgowych;

  • wskazuje na schemacie płaty kory mózgowej;

  • uwzględniając ośrodki czuciowe, ruchowe i kojarzeniowe, wykazuje rolę kory mózgowej jako nadrzędnego integratora i analizatora bodźców nerwowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda pięciu kroków;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • schemat;

  • quiz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • schemat (materiały pomocnicze);

  • schemat kory mózgowej;

  • arkusz szarego papieru;

  • małe kartki w kolorze zielonym i czerwonym dla każdego ucznia;

  • kartki „Za co odpowiadają półkule mózgu?” (materiały pomocnicze).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Gdzie położona jest kora mózgowa?”, „Z czego zbudowana jest kora mózgowa?”, „Na jakie płaty podzielona jest kora mózgowa?”.

  2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy.

  2. Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy z e‑materiałem metodą pięciu kroków:

    1. Pobieżnie przejrzyj e‑materiał.

    2. Zapoznaj się z ćwiczeniami od 1 do 6 w e‑materiale.

    3. Dokładnie przeczytaj e‑materiał.

    4. Rozwiąż ćwiczenia od 1 do 6 w e‑materiale.

    5. Przedstaw wyniki pracy.

  3. Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia. Grupy prezentują odpowiedzi, a nauczyciel sprawdza ich poprawność.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom schemat mózgu do uzupełnienia (materiały pomocnicze).

  5. Uczniowie w grupach uzupełniają nazwy płatów kory mózgowej na schemacie.

  6. Wskazana przez nauczyciela grupa prezentuje swój schemat, wskazując poszczególne płaty kory mózgowej. Pozostałe grupy oraz nauczyciel w razie potrzeby uzupełniają informacje.

  7. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z filmem i wykonanie do niego poleceń.

  8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zawiesza na tablicy arkusz szarego papieru podzielony na pół i podpisany: „Lewa półkula”, „Prawa półkula”. Każdy z uczniów losuje jedną kartkę „Za co odpowiadają półkule mózgu?” (materiały pomocnicze). Uczniowie podchodzą do arkusza szarego papieru i przyklejają w odpowiednim miejscu wylosowaną kartkę.

  2. Uczniowie otrzymują po dwie karteczki (kolor zielony i czerwony).

  3. Nauczyciel czyta zdania podsumowujące lekcję zawarte w materiałach pomocniczych. Uczniowie, jeżeli uznają zdanie za prawdziwe, podnoszą zieloną kartkę; jeżeli uznają je za fałszywe, podnoszą kartkę czerwoną. W przypadku zdań fałszywych chętni uczniowie poprawiają je tak, aby były prawdziwe.

Materiały pomocnicze:

R1T6oNIXZL51k

Załącznik 1. Schemat do uzupełnienia: płaty kory mózgowej.
Plik PDF o rozmiarze 239.01 KB w języku polskim
R1SZdcIeYPdIQ

Załącznik 2. Za co odpowiadają półkule mózgu?
Plik PDF o rozmiarze 69.63 KB w języku polskim

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film powinien zostać wykorzystany w fazie realizacyjnej lekcji.