Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Kora mózgowa jako nadrzędny integrator i analizator bodźców nerwowych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega asymetria półkul mózgowych;
wskazuje na schemacie płaty kory mózgowej;
uwzględniając ośrodki czuciowe, ruchowe i kojarzeniowe, wykazuje rolę kory mózgowej jako nadrzędnego integratora i analizatora bodźców nerwowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda pięciu kroków;
analiza tekstu źródłowego;
schemat;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
schemat (materiały pomocnicze);
schemat kory mózgowej;
arkusz szarego papieru;
małe kartki w kolorze zielonym i czerwonym dla każdego ucznia;
kartki „Za co odpowiadają półkule mózgu?” (materiały pomocnicze).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania: „Gdzie położona jest kora mózgowa?”, „Z czego zbudowana jest kora mózgowa?”, „Na jakie płaty podzielona jest kora mózgowa?”.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy.
Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy z e‑materiałem metodą pięciu kroków:
Pobieżnie przejrzyj e‑materiał.
Zapoznaj się z ćwiczeniami od 1 do 6 w e‑materiale.
Dokładnie przeczytaj e‑materiał.
Rozwiąż ćwiczenia od 1 do 6 w e‑materiale.
Przedstaw wyniki pracy.
Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia. Grupy prezentują odpowiedzi, a nauczyciel sprawdza ich poprawność.
Nauczyciel rozdaje uczniom schemat mózgu do uzupełnienia (materiały pomocnicze).
Uczniowie w grupach uzupełniają nazwy płatów kory mózgowej na schemacie.
Wskazana przez nauczyciela grupa prezentuje swój schemat, wskazując poszczególne płaty kory mózgowej. Pozostałe grupy oraz nauczyciel w razie potrzeby uzupełniają informacje.
Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z filmem i wykonanie do niego poleceń.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy arkusz szarego papieru podzielony na pół i podpisany: „Lewa półkula”, „Prawa półkula”. Każdy z uczniów losuje jedną kartkę „Za co odpowiadają półkule mózgu?” (materiały pomocnicze). Uczniowie podchodzą do arkusza szarego papieru i przyklejają w odpowiednim miejscu wylosowaną kartkę.
Uczniowie otrzymują po dwie karteczki (kolor zielony i czerwony).
Nauczyciel czyta zdania podsumowujące lekcję zawarte w materiałach pomocniczych. Uczniowie, jeżeli uznają zdanie za prawdziwe, podnoszą zieloną kartkę; jeżeli uznają je za fałszywe, podnoszą kartkę czerwoną. W przypadku zdań fałszywych chętni uczniowie poprawiają je tak, aby były prawdziwe.
Materiały pomocnicze:
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film powinien zostać wykorzystany w fazie realizacyjnej lekcji.