Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Rola auksyn w ruchach tropicznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz funkcje auksyn pełnione w organizmach roślinnych.
Omówisz znaczenie auksyn dla ruchów fototropicznych.
Wyjaśnisz wpływ auksyn na reakcje geotropiczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
obserwacja;
analiza animacji;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
okaz rośliny, u której widoczne są ruchy tropiczne.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie kilkanaście dni wcześniej przygotowują na zajęcia roślinę uprawianą w poziomo ustawionym przezroczystym pojemniku – tak by były widoczne korzenie rosnące w dół oraz pęd rosnący do góry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie prezentują rośliny, które mieli przygotować na zajęcia. Nauczyciel pyta ich, czym spowodowane jest wygięcie pędu i korzenia. Wybrane osoby udzielają odpowiedzi, uwzględniając rolę auksyn w zachodzącym zjawisku.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie zapoznają się z animacją udostępnioną przez nauczyciela. Następnie w parach wykonują polecenie nr 1 („Wyjaśnij, co to są tropizmy i scharakteryzuj ich przykłady.”). Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w udostępnionym e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:
– Czym są auksyny i jaka jest ich rola w fizjologii roślin?
– Na czym polega zjawisko fototropizmu?
– Na czym polega zjawisko geotropizmu?
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie rozwiązują samodzielnie ćwiczenia nr 7 (w którym na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu mają za zadanie porównać fotonastie i fototropizm) i nr 8 (w którym na podstawie przedstawionego fragmentu i własnej wiedzy mają za zadanie ocenić prawidłowość stwierdzenia: „Głównym czynnikiem regulującym przebieg rozwoju i wzrostu rośliny jest bezwzględna ilość auksyn w całym organizmie rośliny”) z sekcji „Sprawdź się”. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 (polegające na uzupełnieniu tekstu na temat roli auksyn w ruchach tropicznych) oraz ćwiczenie nr 5 (polegające na uzupełnieniu tabeli dotyczącej fototropizmu i geotropizmu).
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Jan Kopcewicz, Stanisław Lewak, „Fizjologia roślin”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Animacja” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.