Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Biblijne pojęcie miłości – Pieśń nad Pieśniami

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
6) rozpoznaje rodzaje stylizacji (archaizacja, dialektyzacja, kolokwializacja, stylizacja środowiskowa, biblijna, mitologiczna itp.) oraz określa ich funkcje w tekście;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • interpretuje Pieśń nad Pieśniami;

  • uzasadnia, który obraz jest dobrą ilustracją treści Pieśni nad Pieśniami;

  • bierze udział w dyskusji na temat tego, czy Pieśń nad Pieśniami różni się od pozostałych ksiąg Starego Testamentu;

  • redaguje wypowiedź, w której wyjaśnia sens wybranych sentencji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • debata Oksfordzka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prezentuje obraz Oblubienica, należącego do grupy prerafaelitów malarza Dantego Gabriela Rossettiego, namalowany w latach 1865–1866 (artysta przedstawił Oblubienicę, bohaterkę Pieśni nad Pieśniami w chwili, w której po raz pierwszy odsłania twarz przed Oblubieńcem.) Nauczyciel może też przywołać zbiór dwunastu grafik Pieśń nad pieśniami Salvadora Dalego z 1971 r.

  2. Nauczyciel proponuje grupowe czytanie utworu – rozdaje uczniom wydruki – fragmenty Pieśni nad Pieśniami. Chętni uczniowie dzielą się partiami tekstu i przygotowują czytanie dzieła z elementami aktorskiej interpretacji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla temat Biblijne pojęcie miłości – „Pieśń nad Pieśniami” i udostępnia uczniom e‑materiał.

  2. Nauczyciel ustala z uczniami kryteria sukcesu.

  3. Czytanie aktorskie uczniów – w podziale na partie.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, które z dzieł malarskich prezentowanych wcześniej jest dla nich najlepszą ilustracją Pieśni nad Pieśniami. Każda osoba indywidualnie zapisuje w zeszycie krótkie uzasadnienie swojego wyboru.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające dosłowne rozumienie tekstu i naprowadzające na jego interpretację, np. Kim jest postać mówiąca? Do kogo się zwraca? Jaki jest nastrój utworu?

  3. Interpretacja tekstu. Nauczyciel podkreśla, że dla wyznawców judaizmu historia Oblubieńca i Oblubienicy jest metaforyczną opowieścią o związku Stwórcy z narodem wybranym albo o relacji między Izraelem a oczekiwanym Mesjaszem. Prosi uczniów o sformułowanie argumentów potwierdzających taką interpretację. Uczniowie przedstawiają swoje tezy interpretacyjne na forum, a następnie dyskutują nad sposobem odczytania utworu.

  4. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Audiobook”.

  5. Uczniowie dzielą się na 2 grupy. Podczas gdy jedna wykonuje polecenie 1, grupa druga wykonuje polecenie 2. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują wyniki swojej pracy.

  6. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” – wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 4, 5. Wybrany uczeń prezentuje argumentację z ćwiczenia 5.

  7. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6, 7, 8. Wybrane osoby prezentują pracę na forum, inni komentują,

  8. Dyskusja oksfordzka. Badacze Pieśni nad Pieśniami podkreślają, że różni się ona od pozostałych ksiąg Starego Testamentu, gdyż stawia kobietę na równi z mężczyzną. Czy po lekturze fragmentów pieśni zgadzasz się z tą opinią? – uczniowie dzielą się na przeciwników i obrońców tezy. Nauczyciel występuje w roli marszałka.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat tego, w jaki sposób Pieśń nad Pieśniami kreśli obraz jedności małżeńskiej. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów.

  2. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czym jest „Pieśń nad Pieśniami”? Czy jest to jedynie ponadczasowa liryka erotyczna, czy także metaforyczna opowieść o relacji Boga z narodem wybranym, jak twierdzi judaizm? Co uzasadniało włączenie tego poematu do ksiąg biblijnych? Jaka jest historia powstania utworu?. Chętne osoby udzielają odpowiedzi, a nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

Praca domowa:

  1. Odszukaj w różnych źródłach informacje na temat znaczenia Pieśni nad Pieśniami w poezji, sztuce, muzyce. Przedstaw swoje ustalenia w formie pisemnej.

  2. W monologu Oblubienicy znaleźć można sentencje dotyczące miłości. Wyjaśnij ich sens oraz napisz, czy się z nimi zgadzasz. Wypowiedź powinna się składać co najmniej ze 100 słów.

Materiały pomocnicze:

  • Witold Tyloch, Dzieje ksiąg Starego Testamentu. Szkice z krytyki biblijnej, Warszawa: Książka i Wiedza, 1981.

  • Józef Kudasiewicz, Biblia, historia, nauka, Wydawnictwo Znak, Kraków 1986.

  • Fabiani Bożena, Biblia w malarstwie, Warszawa 2017.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.