Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Rewolucja lutowa we Francji - 1848 r.

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) charakteryzuje podział polityczny świata u schyłku XIX w.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia przyczyny i przebieg rewolucji lutowej we Francji;

  • wyjaśnia okoliczności powołania II Republiki Francuskiej oraz reformy wprowadzone przez Rząd Tymczasowy;

  • omawia przyczyny rozpadu dotychczasowej współpracy francuskiej burżuazji z robotnikami i chłopami;

  • opisuje proces przywrócenia cesarstwa we Francji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rewolucja lutowa we Francji”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz pierwszym filmem z sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
    Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij przyczyny klęski króla i zwycięstwa rewolucjonistów”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem i omawiają kolejno wykonane kroki. Wybrana para przedstawia swoją propozycję odpowiedzi na forum klasy, następuje jej omówienie. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3.

  2. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim filmem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia 4. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje odpowiedzi dotyczące reform wprowadzonych przez Rząd Tymczasowy. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  3. Nauczyciel, nawiązując do obejrzanego filmu, zadaje uczniom pytania: Dlaczego – mimo zwycięstwa rewolucji lutowej – w czerwcu 1848 r. wybuchła kolejna rewolucja? Dlaczego doszło do rozłamu między burżuazją a robotnikami i chłopami? W jaki sposób zakończyła się rewolucja? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi, dyskutują.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

M. Żywczyński, Historia Powszechna 1789–1870, Warszawa 2001.

J. Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 2008.

J. Falkowski, Wspomnienia z roku 1848 i 1849, cz. 1, Warszawa 1908.

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 53, Od Wiosny Ludów do wojny francusko‑pruskiej, oprac. J. Frejlich, Kraków 1924.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwicznie 2 - Ilustracja 1: Świętujący rewolucjoniści po wygranej w marcu 1848; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwicznie 2 - Ilustracja 2: Horace Vernet, Walki na rue Sufflot w czasie dni czerwcowych; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwicznie 2 - Ilustracja 3: Egzekucja Ludwika XVI – miedzioryt z 1793; domena publiczna, Wikimedia Commons.