Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy woda też może ulegać dysocjacji elektrolitycznej?
Grupa odbiorcza: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
1) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej związków nieorganicznych i organicznych z uwzględnieniem dysocjacji stopniowej.
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
1) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej związków nieorganicznych i organicznych z uwzględnieniem dysocjacji stopniowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia: autodysocjacja, iloczyn jonowy wody;
zapisuje równanie reakcji dysocjacji elektrolitycznej wody;
analizuje proces autodysocjacji wody;
oblicza wartość stężenia jonów oksoniowych i wodorotlenkowych w oparciu o iloczyn jonowy wody.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
animacja;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment uczniowski;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami z dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
tablica interaktywna/tablica biała.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Gdzie wykorzystywana jest woda? Jakie właściwości wody decydują o jej wykorzystaniu? Czy zachodzące pomiędzy cząsteczkami wody oddziaływanie ma wpływ na właściwości roztworów wodnych?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie przypominają pojęcie dysocjacji elektrolitycznej.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu źródłowego na temat autodysocjacji wody, iloczynu jonowego i skali pH. Nauczyciel zadaje pytania, trwa dyskusja.
Uczniowie samodzielnie analizują medium bazowe – animację „Autodysocjacja wody”. Uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.
Eksperyment chemiczny - „Badanie pH wybranych roztworów”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy i rozdaje karty pracy (załącznik w materiałach pomocniczych). Każda grupa pobiera ze stołu laboratoryjnego po 5 próbek roztworów różnych produktów (np.: octu, kwasku cytrynowego, soku z cytryny, odkamieniacza, odtłuszczacza, kreta, płynu do czyszczenia grilla i wody destylowanej). Zadaniem uczniów jest sprawdzenie i porównanie pH otrzymanych próbek przy pomocy uniwersalnych papierków wskaźnikowych.
Prowadzący zajęcia wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację, prezentującą zakres zmian pH oraz pOH (sekcja “przeczytaj” w e‑materiale) i prosi liderów grup o zaprezentowanie wyników (kolor papierka, pH). Liderzy zapisują numer próbki na ilustracji przy odpowiedniej wartości pH.
Nauczyciel podsumowuje wykonane przez uczniów doświadczenie i sprawdza, czy uczniowie dobrze określili pH próbek. Pyta uczniów o powody rozbieżności wartości pH między próbkami, które badali. Uczniowie podają swoje pomysły.
Następnie chętny uczeń wskazuje podział próbek na kwasowe, obojętne i zasadowe, a inny uczeń definiuje pojęcia: odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny.
Nauczyciel prosi uczniów o określenie stężenia jonów i jonów dla wybranej wartości pH.
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale w części „sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Podaje uczniom zdania do dokończenia:
W wyniku autodysocjacji wody w stanie równowagi...
W roztworze zasadowym stężenie jonów wodorotlenkowych...
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie gromadzą w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie ćwiczeń w e‑materiale oraz przygotowanie się do dyskusji dotyczącej wykorzystania skali pH w różnych dziedzinach życia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów podczas wykonywania pracy domowej, podczas przygotowywania się do lekcji .
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
W wyniku autodysocjacji wody w stanie równowagi...
W roztworze zasadowym stężenie jonów wodorotlenkowych...
Doświadczenie chemiczne - „Badanie pH wybranych roztworów”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: bagietki, zlewki, probówki ze statywami.
Odczynniki chemiczne: uniwersalne papierki wskaźnikowe, próbki roztworów różnych produktów, np.: octu, kwasku cytrynowego, soku z cytryny, odkamieniacza, odtłuszczacza, kreta, płynu do czyszczenia grilla (oznaczone numerami 1‑15), woda destylowana.
Karta pracy: