Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Bilans zysków i strat wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie istotę integracji w ramach Unii Europejskiej,
opisuje korzyści i straty płynące z integracji Polski z Unią Europejską,
odróżnia faktycznie korzyści i straty z postrzeganiem konsekwencji akcesji do Unii Europejskiej w opinii mieszkańców Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
CBOS Komunikat z badań, 15 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej, kwiecień 2019.
Fiszer J.M., Polska w Unii Europejskiej – sukcesy, porażki, zagrożenia i perspektywy, DOI: 10.26399/meip.1(64).2019.10/j.m.fiszer.
Konarzewska A., Członkostwo w Unii Europejskiej – korzyści dla Polski, Bezpieczeństwo narodowe, I‑II – 2008/7‑8.
Pawlas I., Bilans członkostwa Polski w Unii Europejskiej po dziesięciu latach – wybrane zagadnienia, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 272, 2016.
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie zostają poproszeni o powtórzenie informacji na temat Unii Europejskiej oraz zapoznanie się z treścią niniejszej lekcji.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów o to, co w ich otoczeniu świadczy o fakcie, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Uczniowie oceniają, czy są to zalety czy wady członkostwa. Odpowiedzi nauczyciel zapisuje na tablicy, a uczniowie w zeszytach.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zostają losowo przydzieleni do dwóch grup – zwolenników i przeciwników integracji Polski z Unią Europejską.
W grupach uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji. W tym celu wykorzystują materiał multimedialny, treść lekcji i posiadaną wiedzę. W argumentacji należy skupić się na korzyściach i negatywnych skutkach integracji Polski z Unią Europejską. Należy zwrócić uwagę, aby uczniowie skorzystali też z tabel zawartych w ćwiczeniach i danych przedstawionych w materiale lekcji.
Następnie jedna osoba z grupy „zwolenników” przedstawia jeden argument, a „przeciwnicy” odpowiadają na niego. Potem przedstawiony zostaje argument „przeciwników”, a „zwolennicy” odpowiadają na niego. Dyskusja trwa do wyczerpania argumentów dwóch stron. Podczas dyskusji wszyscy uczniowie wykonują własne notatki w zeszycie.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel wraca do zapisanych na tablicy informacji, uczniowie wspólnie oceniają poprawność wcześniejszych wskazań i uzupełniają notatki w zeszycie.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów.
Wystawienie ocen za pracę na lekcji.
Praca domowa
W ramach pracy domowej krótkoterminowej uczniowie indywidualnie przygotowują odpowiedzi do poleceń do materiału multimedialnego. W tym celu wykorzystują notatki z lekcji i informacje uzyskane w toku dyskusji.
W ramach pracy domowej długookresowej uczniowie w parach przygotowują postery nt. inwestycji finansowanych z funduszy Unii Europejskiej w najbliższym otoczeniu (miejscowości zamieszkania, miejscowości, w której zlokalizowana jest szkoła itp.).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu oraz podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących Unii Europejskiej. Część Przeczytaj oraz grafika interaktywna mogą zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat zysków, strat oraz rozwoju państw po przystąpieniu do UE.