Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Przesłanie ideowe Kazań sejmowych Piotra Skargi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje fragmenty Kazań sejmowych Piotra Skargi,
wyjaśnia, na czym polega funkcja perswazyjna Kazań...,
wskazuje problemy społeczne i polityczne XVI‑wiecznej Polski, na które zwraca uwagę autor Kazań sejmowych,
redaguje esej, odwołując się do Kazań sejmowych Skargi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali blok tekstowy lekcji Przesłanie ideowe „Kazań sejmowych” Piotra Skargi oraz wysłuchali audiobooka. Poleca także, by uczniowie przypomnieli sobie, jakie były przyczyny rozbiorów Polski w XVIII w.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od stwierdzenia: Mówi się, że Piotr Skarga przewidział rozbiory Polski, ponieważ dostrzegał problemy społeczne i polityczne, z jakimi zmagał się nasz kraj. Czy na podstawie lektury fragmentów Kazań sejmowych możecie potwierdzić tę tezę? Jakie były przyczyny rozbiorów Polski w XVIII w.?
Uczniowie odpowiadają swobodnie, odwołując się do swojej wiedzy historycznej i lektury e‑materiału. Sporządzają notatkę podsumowującą dyskusję.Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla kolejno polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”, uczestnicy zajęć, podczas dyskusji, ustalają wspólnie odpowiedzi. Nauczyciel moderuje rozmowę, dbając o to, by miała charakter merytoryczny. Jeśli trzeba, odtwarza potrzebne fragmenty audiobooka.
Następnie uczniowie w parach rozwiązują ćw. 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Prowadzący poleca, by uczniowie podzielili się na kilkuosobowe grupy; każda z nich będzie pracowała z innym fragmentem Kazań sejmowych, korzystając także z cytatów zamieszczonych w bloku tekstowym. Zadaniem grup jest przygotowanie dwóch pytań odnoszących się do przydzielonego fragmentu Kazań... Postępując zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zespoły zadają pytania grupie sąsiedniej. W tej pracy można wykorzystać pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem tej części lekcji i ocenia poprawność udzielonych odpowiedzi. Może ocenić pracę grup.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
W podsumowaniu lekcji nauczyciel stawia pytanie z pracy domowej: Czy przesłanie ideowe Kazań sejmowych Piotra Skargi jest aktualne dla Polski w XXI wieku?
Uczniowie gromadzą argumenty w celu poparcia lub obalenia tezy, przygotowując się w ten sposób do wykonania pracy domowej.
Praca domowa:
Napisz esej liczący co najmniej 400 słów, w którym odpowiesz na pytanie: Czy przesłanie ideowe Kazań sejmowych Piotra Skargi jest aktualne dla Polski w XXI wieku?
Materiały pomocnicze:
Rzecz o dziele Piotra Skargi SJ, Słowo o historii, języku i kulturze, red. nauk. K. Biel, M. Stankiewicz‑Kopeć, Kraków 2013.
Piotr Skarga, Kazania sejmowe, oprac. J. Tazbir, M. Korolko, Wrocław–Kraków 1984.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.