Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne źródła konfliktów zbrojnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.
Uczeń:
3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
umiejętność osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie konfliktu zbrojnego i wojny,
wymienia i opisuje źródła konfliktów zbrojnych,
podaje przykłady konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie,
wskazuje na mapie świata miejsca występowania ważnych konfliktów zbrojnych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
Keegan J., Historia wojen, tłum. G. Woźniak, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie we wspólnej dyskusji określają różnice między pojęciem wojny a konfliktu zbrojnego. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w krótkim wykładzie omawia główne przyczyny konfliktów zbrojnych – społeczno‑polityczne, ekonomiczne i ideologiczne. Uczniowie podają znane im przykłady konfliktów zbrojnych z XX i XXI wieku, określają ich genezę.
Następnie uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną. Charakteryzują konflikty, które miały miejsce dawniej, a także te, które toczą się obecnie.
Uczniowie wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazanych przez nauczyciela).
Przypomnienie celów lekcji.
Ocena aktywności uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna na temat wybranego konfliktu zbrojnego po II wojnie światowej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących konfliktów zbrojnych (zakres podstawowy: VII. 3, VII. 5, VII. 6).