Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zależności między składnikami klimatu a czynnikami klimatotwórczymi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa składniki klimatu,
analizuje zależności między czynnikami klimatotwórczymi a składnikami klimatu,
uzasadnia wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, gamifikacji
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety
Materiały pomocnicze
Meteorologia i klimatologia, K. Kożuchowski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie omówienie (przypomnienie) definicji klimatu, składników klimatu, czynników klimatotwórczych.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest zagranie w grę edukacyjną, zawartą w e‑materiale.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest określenie, jakie czynniki środowiskowe mają wpływ na kształtowanie klimatu i na czym ten wpływ polega.
Wyświetlenie na ekranie pytań z gry edukacyjnej; uczniowie zgłaszają się i udzielają odpowiedzi wg zasady „kto pierwszy, ten lepszy”.
Podsumowanie prezentowanych treści, mające na celu usystematyzowanie wiedzy dotyczącej związków między składnikami klimatu a czynnikami klimatotwórczymi, z rozróżnieniem relacji strefowych i astrefowych – uczniowie podają przykłady tych relacji z różnych regionów świata.
Sporządzenie notatki w zeszycie, zawierającej syntetyczne podsumowanie gry edukacyjnej, z wypunktowaniem najważniejszych związków między składnikami klimatu a czynnikami klimatotwórczymi.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale i zapoznanie się z pozostałymi informacjami w domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może poprosić uczniów o zapoznanie się z tekstem e‑materiału i samodzielne wykonanie poleceń w grze edukacyjnej przed zajęciami. Podczas lekcji omawia i prowadzi dyskusję na temat tych zagadnień, które uczniom sprawiły trudności. Grę edukacyjną można wykorzystać podczas lekcji poświęconej powtórzeniu materiału z bloku tematycznego dotyczącego klimatu Ziemi.