Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zależności między składnikami klimatu a czynnikami klimatotwórczymi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa składniki klimatu,

  • analizuje zależności między czynnikami klimatotwórczymi a składnikami klimatu,

  • uzasadnia wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, gamifikacji

Formy zajęć: praca indywidualna

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety

Materiały pomocnicze

Meteorologia i klimatologia, K. Kożuchowski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Krótkie omówienie (przypomnienie) definicji klimatu, składników klimatu, czynników klimatotwórczych.

Faza realizacyjna

  • Prośba do uczniów o zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest zagranie w grę edukacyjną, zawartą w e‑materiale.

  • Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest określenie, jakie czynniki środowiskowe mają wpływ na kształtowanie klimatu i na czym ten wpływ polega.

  • Wyświetlenie na ekranie pytań z gry edukacyjnej; uczniowie zgłaszają się i udzielają odpowiedzi wg zasady „kto pierwszy, ten lepszy”.

  • Podsumowanie prezentowanych treści, mające na celu usystematyzowanie wiedzy dotyczącej związków między składnikami klimatu a czynnikami klimatotwórczymi, z rozróżnieniem relacji strefowych i astrefowych – uczniowie podają przykłady tych relacji z różnych regionów świata.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie, zawierającej syntetyczne podsumowanie gry edukacyjnej, z wypunktowaniem najważniejszych związków między składnikami klimatu a czynnikami klimatotwórczymi.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale i zapoznanie się z pozostałymi informacjami w domu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może poprosić uczniów o zapoznanie się z tekstem e‑materiału i samodzielne wykonanie poleceń w grze edukacyjnej przed zajęciami. Podczas lekcji omawia i prowadzi dyskusję na temat tych zagadnień, które uczniom sprawiły trudności. Grę edukacyjną można wykorzystać podczas lekcji poświęconej powtórzeniu materiału z bloku tematycznego dotyczącego klimatu Ziemi.