Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Rozwiązanie algebraiczne nierówności typu x-a>b

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: x+4=5, x-2<3, x+34.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje nierówności typu x-a>b oraz x-ab, korzystając z własności modułu

  • utrwala definicję algebraiczną wartości bezwzględnej

  • rozwiązuje nierówności typu x-a>b oraz x-ab, korzystając z definicji algebraicznej modułu

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego

  • konkurs zadaniowy

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie umiejętności dotyczące geometrycznego rozwiązywanie nierówności typu x-a>b oraz x-ab.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz filmie samouczku.

  2. W parach uczniowie wykonują polecenia zawarte pod medium bazowym.

  3. Uczniowie wspólnie nauczycielem omawiają przeanalizowane przykłady i zadania zawarte w poleceniu 2 – wyjaśniają powstałe wątpliwości.

  4. Wszyscy uczniowie biorą udział w konkursie zadaniowym – pracując indywidualnie, stosując poznane reguły, uczniowie wykonują ćwiczenia umieszczone w części „Sprawdź się”.

  5. Pokonują kolejne poziomy konkursu – kolejne ćwiczenia, do następnego mogą przejść po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników.

  6. Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli zrobić w czasie lekcji oraz poprawiają te, które rozwiązali błędnie.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać materiały multimedialne do utrwalenia wiadomości z lekcji i jako pomoc przy odrabianiu pracy domowej.