Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązanie algebraiczne nierówności typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności typu oraz , korzystając z własności modułu
utrwala definicję algebraiczną wartości bezwzględnej
rozwiązuje nierówności typu oraz , korzystając z definicji algebraicznej modułu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego
konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie umiejętności dotyczące geometrycznego rozwiązywanie nierówności typu oraz .
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz filmie samouczku.
W parach uczniowie wykonują polecenia zawarte pod medium bazowym.
Uczniowie wspólnie nauczycielem omawiają przeanalizowane przykłady i zadania zawarte w poleceniu 2 – wyjaśniają powstałe wątpliwości.
Wszyscy uczniowie biorą udział w konkursie zadaniowym – pracując indywidualnie, stosując poznane reguły, uczniowie wykonują ćwiczenia umieszczone w części „Sprawdź się”.
Pokonują kolejne poziomy konkursu – kolejne ćwiczenia, do następnego mogą przejść po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników.
Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli zrobić w czasie lekcji oraz poprawiają te, które rozwiązali błędnie.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Równania i nierówności liczbowe. Przedziały liczboweRównania i nierówności liczbowe. Przedziały liczbowe
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać materiały multimedialne do utrwalenia wiadomości z lekcji i jako pomoc przy odrabianiu pracy domowej.