Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co dzieje się z alkoholami wobec sodu?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji: spalania, reakcji z HCl, zachowania wobec sodu, utlenienia do związków karbonylowych, eliminacji wody, reakcji z kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji: spalania, z HCl i HBr, zachowania wobec sodu, utlenienia do związków karbonylowych, eliminacji wody, reakcji z nieorganicznymi kwasami tlenowymi i kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych alkoholi monohydroksylowych z sodem;
pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych alkoholi polihydroksylowych z sodem;
podaje nazwy systematyczne alkoholanów;
wyjaśnia na podstawie równania reakcji chemicznej odczyn wodny alkoholanów.
Strategie nauczania:
problemowa;
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
eksperyment chemiczny;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
aplikacja Kahoot!/Quizizz.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: Jak sód reaguje z wodą? Co można zaobserwować?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: czy alkohole reagują z sodem? Jeśli tak, to jakich produktów można się spodziewać?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji etanolu z sodem i badanie odczynu wodnego produktu”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki, znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie układają instrukcję wykonania. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają swoje propozycje na forum klasy, nauczyciel weryfikuje ich poprawność, ewentualnie wnosi potrzebne poprawki (przykład instrukcji dla nauczyciela w materiałach pomocniczych). Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Podczas podjęcia próby zapisu równań reakcji chemicznych (w formie cząsteczkowej i jonowej), jeżeli zajdzie taka potrzeba, uczniowie mogą korzystać z e materiału. Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Chętne osoby zapisują równanie reakcji na tablicy. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym i wykonują polecenie do medium bazowego. Jeżeli pojawiają się wątpliwości, wówczas uczniowie zapisują pytania w zeszytach. Następnie wspólnie weryfikują rozwiązanie polecenia do multimedium bazowego. Odpowiadają wzajemnie na swoje pytania odczytane na forum klasy.
Uczniowie w parach zapisują równania reakcji pięć wybranych przez nauczyciela alkoholi z sodem w zapisie cząsteczkowym, jonowym i jonowym skróconym.
Uczniowie w parach zapisują reakcje hydrolizy powstałych alkoholanów. Uczniowie wymieniają się rozwiązaniami i sprawdzają sobie nawzajem wyniki – para A podaje swoje rozwiązania do sprawdzenia parze B, a para B podaje swoje rozwiązania do sprawdzenia parze A, po wcześniejszym zapisie odpowiednich reakcji przez nauczyciela na tablicy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co powstaje w reakcji alkoholi z sodem?
Jak nazywa się jon alkoholanowy pochodzący od metanolu w reakcji z sodem?
Czy alkoholany ulegają dysocjacji elektrolitycznej pod wpływem wody?
Jaki odczyn mają alkoholany?
Jakiej hydrolizie ulegają alkoholany?
Co to są alkoholany?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co powstaje w reakcji alkoholi z sodem?
Jak nazywa się jon alkoholanowy powstały w reakcji metanolu z sodem?
Czy alkoholany ulegają dysocjacji elektrolitycznej pod wpływem wody?
Jaki odczyn mają alkoholany?
Jakiej hydrolizie ulegają alkoholany?
Co to są alkoholany?
Doświadczenie chemiczne: „Badanie reakcji etanolu z sodem i badanie odczynu wodnego produktu”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: cylindry miarowe, krystalnice.
Odczynniki chemiczne: etanol, fenoloftaleina, sód (przechowywany w nafcie), papierek uniwersalny.
Instrukcja wykonania:
Odmierz za pomocą cylindra miarowego dwa razy po 5 cmIndeks górny 33 etanolu.
Odmierzone ilości etanolu wprowadź do dwóch małych krystalizatorów.
Do pierwszego dodaj kilka kropel alkoholowego roztworu fenoloftaleiny oraz wprowadź mały kawałek sodu.
Do drugiego krystalizatora dodaj mały kawałek sodu, po czym zbadaj odczyn roztworu za pomocą uniwersalnego papierka uniwersalnego.
Obserwuj zmiany.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: