Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Co dzieje się z alkoholami wobec sodu?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:

3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji: spalania, reakcji z HCl, zachowania wobec sodu, utlenienia do związków karbonylowych, eliminacji wody, reakcji z kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:

3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji: spalania, z HCl i HBr, zachowania wobec sodu, utlenienia do związków karbonylowych, eliminacji wody, reakcji z nieorganicznymi kwasami tlenowymi i kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych alkoholi monohydroksylowych z sodem;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych alkoholi polihydroksylowych z sodem;

  • podaje nazwy systematyczne alkoholanów;

  • wyjaśnia na podstawie równania reakcji chemicznej odczyn wodny alkoholanów.

Strategie nauczania:

  • problemowa;

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • eksperyment chemiczny;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • aplikacja Kahoot!/Quizizz.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: Jak sód reaguje z wodą? Co można zaobserwować?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: czy alkohole reagują z sodem? Jeśli tak, to jakich produktów można się spodziewać?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji etanolu z sodem i badanie odczynu wodnego produktu”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki, znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie układają instrukcję wykonania. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają swoje propozycje na forum klasy, nauczyciel weryfikuje ich poprawność, ewentualnie wnosi potrzebne poprawki (przykład instrukcji dla nauczyciela w materiałach pomocniczych). Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Podczas podjęcia próby zapisu równań reakcji chemicznych (w formie cząsteczkowej i jonowej), jeżeli zajdzie taka potrzeba, uczniowie mogą korzystać z e materiału. Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Chętne osoby zapisują równanie reakcji na tablicy. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym i wykonują polecenie do medium bazowego. Jeżeli pojawiają się wątpliwości, wówczas uczniowie zapisują pytania w zeszytach. Następnie wspólnie weryfikują rozwiązanie polecenia do multimedium bazowego. Odpowiadają wzajemnie na swoje pytania odczytane na forum klasy.

  3. Uczniowie w parach zapisują równania reakcji pięć wybranych przez nauczyciela alkoholi z sodem w zapisie cząsteczkowym, jonowym i jonowym skróconym.

  4. Uczniowie w parach zapisują reakcje hydrolizy powstałych alkoholanów. Uczniowie wymieniają się rozwiązaniami i sprawdzają sobie nawzajem wyniki – para A podaje swoje rozwiązania do sprawdzenia parze B, a para B podaje swoje rozwiązania do sprawdzenia parze A, po wcześniejszym zapisie odpowiednich reakcji przez nauczyciela na tablicy.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Co powstaje w reakcji alkoholi z sodem?

  • Jak nazywa się jon alkoholanowy pochodzący od metanolu w reakcji z sodem?

  • Czy alkoholany ulegają dysocjacji elektrolitycznej pod wpływem wody?

  • Jaki odczyn mają alkoholany?

  • Jakiej hydrolizie ulegają alkoholany?

  • Co to są alkoholany?

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co powstaje w reakcji alkoholi z sodem?

  • Jak nazywa się jon alkoholanowy powstały w reakcji metanolu z sodem?

  • Czy alkoholany ulegają dysocjacji elektrolitycznej pod wpływem wody?

  • Jaki odczyn mają alkoholany?

  • Jakiej hydrolizie ulegają alkoholany?

  • Co to są alkoholany?

  1. Doświadczenie chemiczne: „Badanie reakcji etanolu z sodem i badanie odczynu wodnego produktu”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: cylindry miarowe, krystalnice.

Odczynniki chemiczne: etanol, fenoloftaleina, sód (przechowywany w nafcie), papierek uniwersalny.

Instrukcja wykonania:

  • Odmierz za pomocą cylindra miarowego dwa razy po 5 cmIndeks górny 3 etanolu.

  • Odmierzone ilości etanolu wprowadź do dwóch małych krystalizatorów.

  • Do pierwszego dodaj kilka kropel alkoholowego roztworu fenoloftaleiny oraz wprowadź mały kawałek sodu.

  • Do drugiego krystalizatora dodaj mały kawałek sodu, po czym zbadaj odczyn roztworu za pomocą uniwersalnego papierka uniwersalnego.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji chemicznych.

  2. Karta pracy ucznia:

RD84XpEzeAF7R

Plik PDF o rozmiarze 67.03 KB w języku polskim