Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zanalizować cykle termodynamiczne? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; VI. Termodynamika. Uczeń: 16) analizuje przedstawione cykle termodynamiczne, oblicza sprawność silników cieplnych. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów). |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co to jest silnik cieplny”, „Co to jest pompa ciepła”, „Analizujemy przepływ energii w postaci ciepła i pracy mechanicznej w silnikach i pompach cieplnych.”, „Cykl Carnota”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Po krótkim przypomnieniu definicji cyklu termodynamicznego, nauczyciel określa temat rozważań: analiza cyklu składającego się z dwóch izobar i dwóch izochor. Uczniowie w dyskusji zgłaszają pomysły, w których przemianach ciepło jest pobierane, a w których odbierane i w których przemianach wykonywana jest praca. Następnie w grupach z pomocą nauczyciela obliczają ciepło pobrane i oddane w cyklu, a także pracę wykonaną przez gaz i nad gazem, dochodząc do wniosku, że zysk pracy w cyklu równy jest różnicy ciepła pobranego i oddanego. Nauczyciel tłumaczy, co zmieni się w bilansie energetycznym cyklu, przebiegającym w przeciwnym kierunku. Uczniowie wyciągają wniosek, co decyduje o tym, czy urządzenie pracujące w danym cyklu jest silnikiem czy chłodziarką. Uczniowie oglądają film‑samouczek. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują Polecenia 1 i 2, powiązane z filmem. | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się”: obowiązkowo 1‑3, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |