Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kompresja danych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz, jakie są sposoby zapisywaniach danych.
Przeanalizujesz rodzaje kodowań używanych w informatyce oraz algorytmy kompresji.
Wyjaśnisz, co to kod prefiksowy oraz czym różni się kompresja stratna od bezstratnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kompresja danych”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o zdefiniowanie tego, czym jest kompresja. Chętna lub wybrana osoba zapisuje propozycje na tablicy.
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują przedstawione w niej rozwiązania przykładów. Uczniowie metodą burzy mózgów podają przykłady kompresji.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie dyskutują na temat sensu przeprowadzonego eksperymentu.
Uczniowie w parach odtwarzają eksperyment. Korzystają wyłącznie z komunikacji tekstowej.
Pary prezentują uzyskane rezultaty. Osoby opisujące odpowiadają na to, co było dla nich najistotniejsze do przekazania. Osoby odtwarzające opowiadają o tym, jakie para miała trudności.
Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie dyskutują na temat znaczenia kompresji plików.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie opisują za pomocą pseudokodu algorytm zaprezentowany w animacji.
Wskazówki metodyczne:
Próbę odtworzenia eksperymentu studentów można poszerzyć o przygotowanie kompresji właściwych plików z wykorzystaniem algorytmu WebP.