Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wojna z Rosją w obronie Konstytucji 3 maja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny zawiązania konfederacji targowickiej.
charakteryzuje sytuację międzynarodową i szanse Polski w wojnie z Rosją w 1792 roku.
przedstawia najważniejsze powody przegranej Rzeczpospolitej w tym konflikcie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie omówienie przez niego planowanego przebiegu zajęć.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć m.in. o I rozbiorze Polski, próbach reform, Sejmie Wielkim i Konstytucji 3 maja.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Od Konstytucji do Targowicy;
Grupa 2 i 5 – Od entuzjazmu do wojny;
Grupa 3 i 6 – Nierówna walka, kontrolowany odwrót oraz Zdrada króla.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z linią chronologiczną, następnie analizują treść polecenia nr 3: „Przedstaw formalno‑prawne argumenty, którymi posługiwali się targowiczanie, kwestionując legalność Konstytucji 3 maja i korzystając z pomocy zbrojnej carycy Katarzyny II”. Uczniowie dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia nr 2, zadaje uczniom pytanie: Jak ocenilibyście postawę króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w czasie wojny polsko‑rosyjskiej w obronie Konstytucji? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje wraz z uzasadnieniem stanowiska, krótko dyskutują.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1, a następnie 2 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Wojna z Rosją w obronie Konstytucji 3 maja”.
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć, dokonuje oceny pracy grup uczniowskich.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
K. Filipow, Order Virtuti Militari 1792–1945, Warszawa 1990.
Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, cz. I, wybór tekstów i opracowanie S. Ochman, K. Matwijowski, Wrocław 1980.
E. Rostworowski, Maj 1791–maj 1792, rok monarchii konstytucyjnej, Warszawa 1985.
A. Wolański, Wojna polsko‑rosyjska 1792 r., Warszawa 1996.
A. Zahorski, Spór o Stanisława Augusta, Warszawa 1990.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.