Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole rombu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°.

VIII. Planimetria.

Uczeń: Zakres podstawowy.

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje i rozpoznaje romby;

  • zna wzory na pole rombu;

  • wykorzystuje własności pola rombu w rozwiązywaniu zadań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • mapa myśli;

  • interaktywna aplikacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat zastosowania rombów w mozaikach.

  • Nauczyciel podaje temat lekcji, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z grup tworzy mapę myśli przedstawiającą podział i przykłady czworokątów wklęsłych i wypukłych.  Uczniowie spisują cechy, które je różnią.

  2. Nauczyciel prezentuje romb jako deltoid i równoległobok.

  3. Nauczyciel wyprowadza wzór na pole rombu gdy znany jest bok i kąt między bokami lub  gdy znane są długości przekątnych.

  4. Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenie praktyczne - Romby w mozaikach.

  5. Wykorzystując symulację interaktywną uczniowie obliczają pole rombu.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując ćwiczenia interaktywne.

  2. Nauczyciel podsumowuje lekcję zwracając na mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa

Uczniowie projektują własną mozaikę z rombów.

Materiały pomocnicze:

Pole równoległoboku i rombuDIh1BABcWPole równoległoboku i rombu

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać symulacje interaktywną jako powtórzenie przed kartkówką.