Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Co nam zostało ze średniowiecza? Dialog z tradycją

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
4) określa rodzaje zapożyczeń i sposób ich funkcjonowania w polszczyźnie różnych epok; odnosi wskazane zjawiska do współczesnej polszczyzny;
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji dzieła sztuki;
3) rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) rozpoznaje i charakteryzuje styl indywidualny (dzieła literackiego, autora) oraz styl typowy (gatunku literackiego, prądu literackiego, epoki) i wykorzystuje tę wiedzę w interpretacji utworu literackiego;
7) określa rolę języka jako narzędzia wartościowania w tekstach literackich;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje średniowieczną koncepcję piękna;

  • przeanalizuje tekst Umberto Eco na temat średniowiecznej wrażliwości estetycznej;

  • przypomni sobie motywy i wzorce osobowe występujące w literaturze i sztuce średniowiecza oraz ich kontekst filozoficzny;

  • porówna tekst średniowieczny z wierszem współczesnym;

  • rozpozna nawiązania do średniowiecza w literaturze współczesnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat wyobrażeń o mentalności średniowiecza – zachęca uczniów do zastanowienia się nad określeniem „mroki średniowiecza”.

  2. Nauczyciel może także zainicjować przed zajęciami rozmowę o powieści Imię róży i fascynacji jej autora epoką średniowiecza.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią pierwszej części sekcji „Przeczytaj” dotyczącej koncepcji piękna w średniowieczu i jej odzwierciedlenia w sztuce - wraz z tekstem Umberto Eco o średniowiecznej wrażliwości estetycznej. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie rozumienia piękna w średniowieczu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się drugą częścią sekcji przeczytaj (Średniowieczne inspiracje). Nauczyciel zadaje dwa polecenia:
    - Zwróć uwagę na sposób przedstawienia postaci Matki Boskiej. Porównaj te wizerunki ze średniowiecznymi przedstawieniami Marii. Co artyści przejęli z tej tradycji?
    - Jakie dodatkowe znaczenia wprowadza postać rannego człowieka na obrazie Matka Boska Katyńska? Dlaczego nie widzimy jego twarzy? Dlaczego jest nagi? Co dosłownie, a co metaforycznie może oznaczać rana z tyłu jego głowy?
    Chętne osoby udzielają odpowiedzi.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie mapy myśli dotyczącej średniowiecza i uzupełnienie jej o przykłady utworów reprezentatywnych dla wymienionych gatunków literackich. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.

  3. Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie tematu i zreferowanie inspiracji płynących zarówno z filozofii i teologii, jak i sztuki średniowiecza. Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź. Nauczyciel komentuje.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  3. Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom dyskusję na temat: Czy średniowieczny system wartości pozostaje układem odniesienia dla człowieka współczesnego?

Praca domowa:

  1. Napisz wypracowanie o dokonaniach epoki średniowiecza w dziedzinie kultury.

  2. Przypomnij znaną ci powieść, opowiadanie, film lub serial fantasy, w którym pojawiają się nawiązania do literatury lub kultury średniowiecza. Na czym one polegają?

Materiały pomocnicze:

  • Michel Pastoureau, Średniowieczna gra symboli, tłum. Hanna Igalson‑Tygielska, Warszawa 2006.

  • Brunetto Latini, Skarbiec wiedzy, tłum. Małgorzata Frankowska -Terlecka, Teresa Giermak‑Zielińska, Warszawa 1992.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.