Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Z teki Grottgera Marii Konopnickiej – powstanie styczniowe w malarstwie i poezji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia biografię i twórczość Artura Grottgera;
wskazuje powody, dla których Maria Konopnicka fascynowała się twórczością malarza romantycznego;
wyjaśnia, w jaki sposób Maria Konopnicka w swoim poemacie nawiązała do twórczości Grottgera;
zestawia dramaturgię obrazu i dzieła literackiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel na początku lekcji prosi uczniów by zastanowili się nad tym, czy różne sztuki mogą ze sobą korespondować, wzajemnie na siebie wpływać. Czy np. poeta może opowiedzieć obraz? Jeśli tak, to czy znamy jakieś przykłady? Po ogólnoklasowej dyskusji na ten temat, nauczyciel informuje, że lekcja będzie poświęcona przykładowi takiej szczególnej relacji twórczej, czyli poematowi Marii Konopnickiej Z teki Grottgera, który nawiązuje do cyklu obrazów Lithuania romantycznego twórcy Artura Grottgera. Następnie prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”, która przedstawia drogę artystyczną Marii Konopnickiej i Artura Grottgera. Uczniowie zapoznają się tutaj z pojęciem ekfrazy. Następnie pogłębiają swoją wiedzę na temat twórczości malarza, wykonując ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie dołączonego tekstu.
Praca z multimedium.
Uczniowie zapoznają się treścią poematu Marii Konopnickiej w sekcji multimedialnej, a następnie jego fragmenty zestawiają z obrazami cyklu Lithuania Artura Grottgera (w prezentacji multimedialnej). W następnym kroku wracają do sekcji „Sprawdź się” i wykonują wybrane ćwiczenia.
Faza podsumowująca
Nauczyciel w podsumowaniu lekcji może dodać, że przypadek takiej inspiracji (przetworzonej następnie w ekfrazę) jest zjawiskiem dosyć częstym, także w literaturze współczesnej. Jako ciekawostkę i uzupełnienie nauczyciel może podać przykład wiersza Stanisława Grochowiaka Płonąca żyrafa nawiązującego do obrazu Salvador Dalego o tym samym tytule.
Materiały dodatkowe:
Alina Biała, Literatura i malarstwo. Korespondencja sztuk, Warszawa 2010.
Aneta Grodecka, Wiersze o obrazach. Studium z dziejów ekfrazy, Poznań 2009.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do podsumowania lekcji.