Tekst do ćwieczeń 1–4

1
Irena Kossowska Artur Grottger

Artystyczna rzeczywistość cykli, przeobrażona w stosunku do historycznych realiów, skondensowana, nasycona emocjami i przeniesiona w uogólniający wymiar symbolu posiada swój własny, wewnętrzny porządek, podporządkowuje dokumentalny wymiar dzieł ich metaforycznej wykładni; struktura cykli daje wyraz dążeniu Grottgera do zharmonizowania epickiej opisowości z elegijną poetyką. Repertuar tematyczny malarstwa Grottgera, łączącego estetyczne normy akademizmu z romantyczną uczuciowością i realistycznym odtworzeniem szczegółów przedstawionych zdarzeń, obejmował kompozycje historyczne, sceny rodzajowe i portrety. Najwcześniejsze rysunki artysty powstające pod okiem jego ojca, stały się zaczynem dla wykreowania twórczej wizji naznaczonej stygmatem patriotyzmu; były to sceny batalistyczne związane głównie z powstaniem listopadowym (Egzekucja szpiega, 1847). Konie będą motywem często powracającym w akwarelach Grottgera pochodzących z 1850., malowanych pod wpływem sztuki Juliusza Kossaka (Szarża ułanów, 1850). Szereg obrazów i rysunków Grottgera, szczególnie przedstawień o tematyce rodzajowej i alegorycznej, cechowała sentymentalna poetyka i stylistyka wiedeńskiego biedermeierubiedermeierbiedermeieru. Z drugiej strony w kompozycjach historycznych ujawniła się z całą mocą romantyczna postawa artysty. Z fascynacją Orientem, znamienną dla romantyków, związany był heroizowany motyw Czerkiesa zbuntowanego przeciwko władzy caratu (Czerkies z koniem, 1856; Czerkies z dzidą, 1860). W grupie kompozycji spełniających wymogi akademickiej konwencji wyróżniają się obrazy o pogłębionej nastrojowości i dramatycznym napięciu pokrewne romantycznemu historyzmowi Delaroche'a (Ucieczka Henryka Walezego z Polski, 1860; Modlitwa konfederatów barskich, 1860). Patetyczny ton i romantyczna symbolika cechują także inspirowane malarstwem pejzażowym Caspara Davida Friedricha obrazy takie, jak Modlitwa wodza (1857) i Modlitwa wieczorna rolnika (1865).

(...)

Istotną część spuścizny artystycznej Grottgera zajmuje sztuka portretowa oparta na zróżnicowanych konwencjach obrazowania, od formuły wizerunku reprezentacyjnego (Portret gen. F.H. Schlicka; Portret panien Dzieduszyckich z psem) poprzez liryczno‑sentymentalne wizerunki kobiet (Portret hrabianki Thun, 1860) po werystycznie ujęte i pogłębione psychologicznie portrety członków rodziny i przyjaciół (Portret Marii Sawiczewskiej, siostry artysty, 1863; Portret Jana Tarnowskiego, Portret Jerzego Lubomirskiego, 1866) oraz dosadne w wyrazie studia portretowe wieśniaków (Chłop z Barszczowic, 1860). Seria autoportretów odzwierciedlała zarówno zmiany fizjonomicznych rysów i psychicznego stanu twórcy, jak ewolucję jego języka plastycznego, coraz oszczędniejszego i wyrazistszego, o coraz bardziej zawężonej skali barw i ostrzejszych kontrastach światła i cienia (Autoportret na palecie, 1865; Autoportret w konfederatce, 1865; Portret własny artysty, 1867).

Tematyka martyrologiczna, popowstaniowa stanowiła motyw przewodni całej twórczości Grottgera. Prócz rysunkowych cykli wpisują się w ten nurt obrazy ukazujące tragizm śmierci (Nokturn, 1864; antynomiczna para Walka i Pojednanie, 1864), ból rozstania (antytetyczna para Rok 1863 - Pożegnanie powstańcaPowitanie powstańca, 1865‑1866), dramat żałoby i kalectwa (W Saskim Ogrodzie, 1863; Po powstaniu, 1864) oraz cierpienia zesłańców (Pochód na Sybir, 1867; Zesłaniec w kopalni). Istotną rolę odegrał w sztuce Grottgera wizerunek kobiety‑Polki, żony i matki heroicznie wspierającej narodowowyzwoleńczą walkę (Przejście przez granicę, 1865; Pod murami więzienia, 1866). Formułę wizerunku z okresu żałoby narodowej stosował Grottger malując portrety bliskich sobie kobiet, szczególnie narzeczonej, Wandy (Portret W. Monné z sówką, 1866).

cw Źródło: Irena Kossowska, Artur Grottger, dostępny w internecie: Culture.pl.
biedermeier
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zgadzasz się ze stwierdzeniem lub Fałsz, jeśli jest odwrotnie.

RzCuTH0MDZcSp
Malarz unikał w swojej twórczości motywów orientalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prace Grottgera są próbą przedstawienia dramatu patrioty. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Malarz był twórcą pozytywizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Artur Grottger malował także portrety, ale wyłącznie kobiet. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórczość Grottgera nawiązująca do powstania styczniowego jest bardzo emocjonalna i symboliczna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórczość malarza była daleka od typowej estetyki romantyzmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Do mapy myśli wpisz charakterystyczne cechy twórczości A. Grottgera.

RMWVp2oNX7AAV
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Cechy charakterystyczne malarstwa A.Grottgera
    • Elementy należące do kategorii Cechy charakterystyczne malarstwa A.Grottgera
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Cechy charakterystyczne malarstwa A.Grottgera
RDvX8B70Hqn9s
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 3
Stwórz notatkę, w której wymienisz tematy poruszane w twórczości Artura Grottgera.
Stwórz notatkę, w której wymienisz tematy poruszane w twórczości Artura Grottgera.
R14vcyiYALItq
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4
RqYbHzT7Im9ra2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Na podstawie dotychczas zdobytej wiedzy na temat twórczości Marii Konopnickiej porównaj typowe jej motywy z tymi, które dostrzegasz w malarstwie Artura Grottgera.

R1NoqNR6b8mbb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 5
R1c8TeJe4qzju2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
211
Ćwiczenie 5
R57CeS811pwIL
Zapoznaj się z opisami dwóch obrazów z dwóch różnych cykli Artura Grottgera przedstawiającym podobną scenę. Zestaw je ze sobą i odpowiedz na pytania:

● Czy wyrażana na obu obrazach ekspresja czymś się różni?
● Dlaczego malarz sięga w swojej twórczości do odwzorowania sceny walki?
● Jaki nastrój panuje na obrazach?
● Jakiego momentu walki dotyczy scena przedstawiona na obrazach?
● Które z cech charakterystycznych dla twórczości malarza widoczne są na obrazach?
RUrFbzg6ZRJxT
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z poematem Marii Konopnickiej Z teki Grottgera (w sekcji „Galeria interaktywna”) a następnie scharakteryzuj formalne środki, które poetka zastosowała do opisu scen z obrazów Grottgera.
Zapoznaj się z poematem Marii Konopnickiej Z teki Grottgera (w sekcji „Galeria interaktywna”) a następnie scharakteryzuj formalne środki, które poetka zastosowała do opisu scen z obrazów Grottgera.
RxSsOMH2toDdH
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Kim jest i w jaki sposób wypowiada się podmiot liryczny w poemacie Konopnickiej? Sformułuj krótką odpowiedź.

R7HTixQu8EG5U
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z definicją korespondencji sztuk. Następnie uzasadnij swoje stanowisko, czy relacja twórcza między poematem Marii Konopnickiej a cyklem Artura Grottgera wpisuje się w tę koncepcję.

R140gxdj2jPmJ
(Uzupełnij).

(ang. correspondence of the arts) związki i odpowiedniość między poszczególnymi dziedzinami sztuki ujmowane w różnych perspektywach. Ideę korespondencji sztuk rozwinęli szeroko romantycy (a potem symboliści), zrodziiła się ona jednak po raz pierwszy w antyku. Wspólnota sztuk wyraża się nie tylko w analogicznych inspiracjach, ale także w tym, iż wrażenia uzyskiwane w obcowaniu z jedną sztuką mogą być niejako tłumaczone na wrażenia rodzące się w kontakcie z inną (...). W badaniach nad korespondencją sztuk podejmuje się zwykle takie podstawowe problemy, jak:

a) współwystępowanie elementów różnych sztuk w jednym dziele (np. tekstu poetyckiego w pieśni);

b) przekładalności utworów należących do danej dziedziny sztuki na język innej sztuki (np. próby oddania dzieł plastycznych w poezji);

c) wzajemne oddziaływanie poszczególnych dziedzin sztuki na siebie.

Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 262.