Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wybrane zagadnienia funkcjonowania UE. Budżet, dochody, wydatki
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
10) przedstawia dochody i wydatki budżetowe Unii Europejskiej i procedurę tworzenia budżetu ogólnego; charakteryzuje zadania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni czym jest budżet UE;
omówi dochody i wydatki z budżetu UE;
przeanalizuje procedurę uchwalania budżetu UE;
oceni znaczenie budżetu UE dla finansów Polski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja panelowa;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu: „Wybrane zagadnienia funkcjonowania UE. Budżet, dochody, wydatki” oraz celów zajęć.
2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania dotyczące przedstawionego tematu lekcji: – Czego chcą się dowiedzieć?
– Co ich interesuje?
Zapisują odpowiedzi na kartce.
Faza realizacyjna
1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie po zapoznaniu się z treścią „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).
2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
3. Uczniowie rozmawiają na temat budżetu UE. Analizują dochody i wydatki w nim umieszczone. Na koniec wykonują ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
4. Uczniowie zapoznają się z multimedium, a następnie wykonują ćwiczenie 1 do multimedium. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
5. Uczniowie przechodzą do dyskusji: „Czy budżet UE ma duży wpływ na finanse publiczne Polski?”. Zwracają przy tym uwagę na wpłaty Polski do budżetu unijnego i pieniądze, jakie Polska otrzymuje w ramach funduszy unijnych. Wnioski umieszczają w ćwiczeniu 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Leokadia Oręziak, Finanse Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Budżet Unii Europejskiej, gov.pl.
Jacek Bereźnicki, Składka Polski do UE najniższa od lat. Premier Mateusz Morawiecki chce płacić więcej, by dostawać więcej, money.pl.
Jan Turyna, System informacyjny rachunkowości w podejmowaniu decyzji zarządczych, Warszawa 1997.
Mateusz Gąsiorowski, Unijny budżet wciąż dzieli Europę. Szczególnie trudne może okazać się jedno starcie, businessinsider.com.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.