Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kula
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
X Stereometria
Poziom podstawowy. Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Rozpoznaje bryły obrotowe powstałe w wyniku obrotu koła i jego wycinka.
Charakteryzuje kulę, podaje definicję jej środka, promienia i średnicy.
Oblicza długość promienia kuli powstałej przez obrót figury o danych własnościach.
Analizuje związek położenia osi obrotu koła lub jego wycinka z kształtem powstałej bryły obrotowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody pracy:
rozmowa nauczająca,
dyskusja.
Formy pracy:
praca całą klasą,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
modele brył,
materiały zawarte w e‑podręczniku.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom podstawowe wiadomości o kuli.
Uczniowie tworzą mapę myśli z pojęciami związanymi z kulą na podstawie animacji 3D.
Uczniowie wykonują polecenia do animacji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia w sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, którzy wskazują poziom zrozumienia zadania poprzez światła: czerwone, żółte i zielone.
Pary mogą się tasować między sobą, jeśli występują poważne problemy z wykonywanym zadaniem.
Nauczyciel przedstawia rozwiązania do ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny i podsumowują najważniejsze informacje dotyczące kuli.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują koło oraz półkole i przyklejają je do ołówka wykonują obrót ołówka w dłoniach, aby zobaczyć jak powstaje kula. Fotografują lub kręcą film z wykonywanym doświadczeniem.
Materiały pomocnicze:
Kula i sferaKula i sfera
Wskazówki metodyczne:
Animację 3D uczniowie mogą wykorzystać w domu do utrwalenia wiadomości.