Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kula

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

X Stereometria

Poziom podstawowy. Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

6) oblicza objętości  i  pola  powierzchni  graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Rozpoznaje bryły obrotowe powstałe w wyniku obrotu koła i jego wycinka.

  • Charakteryzuje kulę, podaje definicję jej środka, promienia i średnicy.

  • Oblicza długość promienia kuli powstałej przez obrót figury o danych własnościach.

  • Analizuje związek położenia osi obrotu koła lub jego wycinka z kształtem powstałej bryły obrotowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody pracy:

  • rozmowa nauczająca,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • modele brył,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom podstawowe wiadomości o kuli.

  2. Uczniowie tworzą mapę myśli z pojęciami związanymi z kulą na podstawie animacji 3D.

  3. Uczniowie wykonują polecenia do animacji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia w sekcji Sprawdź się.

  2. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, którzy wskazują poziom zrozumienia zadania poprzez światła: czerwone, żółte i zielone.

  3. Pary mogą się tasować między sobą, jeśli występują poważne problemy z wykonywanym zadaniem.

  4. Nauczyciel przedstawia rozwiązania do ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują samooceny i podsumowują najważniejsze informacje dotyczące kuli.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują koło oraz półkole i przyklejają je do ołówka wykonują obrót ołówka w dłoniach, aby zobaczyć jak powstaje kula. Fotografują lub kręcą film z wykonywanym doświadczeniem.

Materiały pomocnicze:

Kula i sferaDZSfWybTzKula i sfera

Wskazówki metodyczne:

Animację 3D uczniowie mogą wykorzystać w domu do utrwalenia wiadomości.