Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Temperament – jego istota, źródła i wpływ na społeczne zachowania człowieka

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

1) charakteryzuje klasyczne koncepcje osobowości;

2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie temperamentu;

  • omawia składowe temperamentu;

  • analizuje wybrane teorie temperamentu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • metoda plakatu;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu zajęć: „Temperament – jego istota, źródła i wpływ na społeczne zachowania człowieka” i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie indywidualnie przygotowują mapy myśli związane z tematem. Wybrana lub chętna osoba zapisuje propozycje na tablicy. Reszta zespołu klasowego uzupełnia mapę swoimi pomysłami.

Faza realizacyjna

1. Metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję temperamentu, zapisują na kartce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

2. Praca w trzech grupach. Zespoły losują jedną z teorii i na podstawie materiałów w sekcji Przeczytaj opracowują zagadnienia.

  • gr. I – teoria Hipokratesa i Galena;

  • gr. II – interakcyjna koncepcja temperamentu Alexandra ThomassaStelli Chess;

  • gr. III –regulacyjna teoria temperamentu.

Grupy przygotowują plakaty dotyczące tych teorii, na których zawierają najistotniejsze ich aspekty. Następnie prezentują plakaty na forum klasy i omawiają wylosowaną teorię.

3. Praca w parach – gra interaktywna. Po rozwiązaniu quizu porównanie wyników z rezultatami innych par. Na koniec omówienie pytań, które sprawiły trudność.

4. Podział na grupy i przygotowanie argumentów do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w ćwiczeniu 2 dołączonym do gry. Uczniowie dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski, które są zapisywane w odpowiedzi do ćwiczenia.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 6–8 z sekcji Sprawdź się. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

2. Wybrana lub chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Jan Strelau, Psychologia temperamentu, Warszawa 2020.

Jan Strelau, Temperament osobowość działanie, Warszawa 1985.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Gra interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.