Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R11W4AfdzpdwV1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Perseweratywność to… Możliwe odpowiedzi: 1. tendencja do szybkiego reagowania, utrzymywania wysokiego tempa aktywności i łatwej zmiany jednego zachowania na inne w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu., 2. tendencja do kontynuowania i powtarzania zachowań oraz doświadczania stanów emocjonalnych po zakończeniu działania bodźca (sytuacji), który te zachowania i stany wywołał., 3. zdolność do reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej., 4. tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości i niskiej odporności emocjonalnej.
R1c9qPjCJhGxw1
Ćwiczenie 2
Wskaż wymiary interakcyjnej koncepcji temperamentu ThomassaChess. Możliwe odpowiedzi: 1. aktywność, 2. rytmiczność, 3. łatwość adaptacji, 4. rozległość, 5. spontaniczność
R3aZg6aeCzYaz1
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Według niektórych badaczy pojęcia temperamentu i osobowości są tożsame. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reaktywność to charakterystyczna dla danej osoby intensywność reakcji na poszczególne bodźce, sytuacje czy zachowania innych ludzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Badania wskazują, że czynnik genetyczny nie ma wpływu na cechy temperamentu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powstała w starożytności typologia temperamentu, nie jest już współcześnie wykorzystywana przez badaczy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RH33Suv5ZYbu52
Ćwiczenie 4
Połącz pojęcia z ich definicjami. żwawość Możliwe odpowiedzi: 1. brak prawidłowej definicji, 2. zdolność do reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej, 3. tendencja do szybkiego reagowania i utrzymywania wysokiego tempa aktywności, 4. tendencja do podejmowania zachowań o dużej wartości stymulacyjnej wrażliwość sensoryczna Możliwe odpowiedzi: 1. brak prawidłowej definicji, 2. zdolność do reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej, 3. tendencja do szybkiego reagowania i utrzymywania wysokiego tempa aktywności, 4. tendencja do podejmowania zachowań o dużej wartości stymulacyjnej aktywność Możliwe odpowiedzi: 1. brak prawidłowej definicji, 2. zdolność do reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej, 3. tendencja do szybkiego reagowania i utrzymywania wysokiego tempa aktywności, 4. tendencja do podejmowania zachowań o dużej wartości stymulacyjnej reaktywność emocjonalna Możliwe odpowiedzi: 1. brak prawidłowej definicji, 2. zdolność do reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej, 3. tendencja do szybkiego reagowania i utrzymywania wysokiego tempa aktywności, 4. tendencja do podejmowania zachowań o dużej wartości stymulacyjnej
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Jan Strelau Temperament w pigułce

Należy podkreślić, że wszystkie konstytucjonalne typologie temperamentu, podkreślające biologiczną, w tym genetyczną podstawę temperamentu, mają charakter deterministyczny, ignorują bowiem rolę środowiska, szczególnie społecznego. Co więcej, czasem były wykorzystywane jako „naukowe” argumenty, uzasadniające poglądy rasistowskie. Przykładem może być głoszona w Niemczech ideologia faszystowska o wyższości rasy germańskiej nad innymi narodami, co znalazło wyraz m.in. w traktowaniu przez faszystów siebie jako „nadludzi” (Übermensch).

cha Źródło: Jan Strelau, Temperament w pigułce, 2018 r., dostępny w internecie: charaktery.eu [dostęp 1.02.2021 r.].
R1N0mFSa4n3YM
Podaj, jakiego typu teorie temperamentu zostały uwzględnione w ideologii nazistowskiej. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Marcin Charczyński Temperament – to się przydaje

Ważny wkład w rozumienie pojęcia temperamentu wniósł Iwan Pawłow. Postawił hipotezę, że każdym zachowaniem kieruje układ nerwowy (tzw. zasada nerwizmu). Podczas prowadzenia badań nad warunkowaniem odruchów poczynił obserwacje, które wykazały istnienie różnic indywidualnych w przebiegu opisanych procesów. Dotyczyły one np. prędkości powstawania odruchu, jego stałości czy dokładności. Pawłow wysunął hipotezę, że za te różnice odpowiedzialne są określone właściwości układu nerwowego. Należą do nich: 

Siła procesu pobudzenia - (uważana za najważniejszą w tej koncepcji) - zdolność komórek korowych do pracy. Polega na tym, że komórka wytrzymuje silną stymulacje bez włączania swoistego „bezpiecznika”, jakim jest hamowanie ochronne.

Hamowanie ochronne - (o charakterze bezwarunkowym) właściwość komórek zapewniająca ochronę przed przeciążeniem układu nerwowego.

Równowaga procesów nerwowych - zdolność do hamowania pobudzeń w celu stworzenia miejsca dla bardziej adekwatnych reakcji na bodźce.

Ruchliwość procesów nerwowych - przejawia się w szybkości hamowania reakcji na bodziec tak, by ustąpić miejsca innej.

Odpowiednie kombinacje powyższych właściwości tworzą typy układu nerwowego uważane za fizjologiczne odpowiedniki temperamentu. Podstawą były typy Hipokratesa‑Galena. Ze względu na siłę procesu pobudzenia wyodrębniony został typ słaby (odpowiednik melancholika). Typ ten, uwzględniając rozróżnienie dotyczące równowagi między siłami pobudzenia i hamowania, dzieli się na zrównoważony (odpowiednik choleryka) i silny. Ten z kolei możemy podzielić na ruchliwy (odpowiednik sangwinika) i powolny (odpowiednik flegmatyka). Koncepcja ta pokazała, że wymiary temperamentu są konstruktami hipotetycznymi, a pomimo tego znajdują swoje odzwierciedlenie w biologii czy neurofizjologii organizmu.

temp Źródło: Marcin Charczyński, Temperament – to się przydaje, 2003 r., dostępny w internecie: psychologia.edu.pl [dostęp 1.02.2021 r.].
R1XjYCwxkxyRM
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zasada nerwizmu mówi o tym, że za każdym zachowaniem człowieka kryją się czynniki socjokulturowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Układ nerwowy ma możliwość włączenia ochrony przed przeciążeniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W koncepcji Pawłowa odpowiednikiem flegmatyka jest typ silny i powolny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za różnice w temperamentach ludzkich odpowiadają według Pawłowa czynniki socjobiologiczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Elżbieta Mikołajczyk, Jerzy Samochowiec Cechy osobowości u pacjentek z zaburzeniami odżywiania

Do badań nad zaburzeniami odżywiania używa się specjalnie do tego celu stworzonych kwestionariuszy. Jednym z nich jest skonstruowany przez kanadyjskich badaczy Eating Disorders Inventory, który oprócz parametrów objawowych (dążenie do bycia szczupłą, bulimia, niezadowolenie z własnego ciała) uwzględnia cechy psychologiczne związane z zaburzeniami odżywiania, między innymi: perfekcjonizm, niską samoocenę, pewne aspekty aleksytymii, zaburzenia regulacji impulsów. (…)
W wymiarach temperamentu stwierdzono różnice między podgrupami pacjentek w zależności od typu zaburzeń odżywiania. Pacjentki z bulimią charakteryzowały się wysokim wymiarem Zapotrzebowania na Stymulację (NS, Novelity Seeking). Natomiast pacjentki „restrykcyjne” wyróżniały się większą Wytrwałością (P, Persistence) i niskim Zapotrzebowaniem na Stymulację. Pacjentki z bulimicznym typem jadłowstrętu reprezentowały pośredni typ profilu osobowości między bulimią i restrykcyjną postacią anoreksji.

psy Źródło: Elżbieta Mikołajczyk, Jerzy Samochowiec, Cechy osobowości u pacjentek z zaburzeniami odżywiania, „Psychiatria” 2004, nr 1 (2), s. 93.
RGHFW09heHGOc
Wyjaśnij, czy temperament ma związek z zaburzeniami odżywiania. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Tadeusz Sankowski Wybrane psychologiczne aspekty aktywności sportowej

W odniesieniu do dyscyplin opartych na cyklicznym wysiłku wytrzymałościowym, obserwacje prowadzone na młodych pływakach wykazały, że u osób wysokoreaktywnych tempo przyrostu sprawności sportowej w porównaniu z osobami niskoreaktywnymi było istotnie niższe. Uzyskany rezultat a także inne badania upoważniają do stwierdzenia, że w dyscyplinach sportu, takich jak wymienione wyżej pływanie, lekkoatletyczne biegi długie, narciarstwo biegowe, kolarstwo szosowe, łyżwiarstwo szybkie, wioślarstwo itp. jednostki wysokoreaktywne należą do rzadkości i w porównaniu z niskoreaktywnymi uzyskują gorsze wyniki. (…)
Prawidłowość podobnego typu możemy dostrzec również w przypadku dyscyplin sportu, w których ma miejsce wysoki stopień zagrożenia fizycznego. W takich dyscyplinach jak taternictwo, pilotaż samolotowy, spadochroniarstwo, wyścigi na żużlu, czy wyścigi motocyklowe na torach istotnie dominują osoby niskoreaktywne. Zatem towarzyszące tym dyscyplinom wysokie napięcie emocjonalne w przypadku osób wysokoreaktywnych w istotnej mierze obniża ich skuteczność sportową.
Jest wreszcie grupa dyscyplin takich jak: hokej na lodzie, rugby, piłka ręczna, boks, taekwondo, zapasy itp. niekiedy uznawanych za „męskie”, z wyraźnie zaznaczonymi symptomami agresywności, w których również niewielkie szanse powodzenia posiadają osoby wysokoreaktywne. W tym przypadku, podobnie jak w odniesieniu do dyscyplin o wysokim stopniu zagrożenia fizycznego, udział w treningach a zwłaszcza podczas rywalizacji sportowej wiąże się z wyzwalaniem szczególnie silnych pobudzeń emocjonalnych (stresowych), źle tolerowanych przez osoby wysokoreaktywne.

wbc Źródło: Tadeusz Sankowski, Wybrane psychologiczne aspekty aktywności sportowej, 2001 r., dostępny w internecie: wbc.poznan.pl [dostęp 1.02.2021 r.].
RASnRlqWn2nD5
Wyjaśnij, czy trenerzy i kluby sportowe powinny przeprowadzać selekcję kandydatów na zawodników pod kątem ich temperamentu. (Uzupełnij).