Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał

Autor: Anna Jeżewska 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres funkcji określonej różnymi wzorami w różnych przedziałach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rysuje wykresy funkcji określonych różnymi wzorami w różnych przedziałach

  • odczytuje z wykresu funkcji współrzędne punktów wspólnych wykresu z osiami układu współrzędnych

  • wyznacza dziedzinę funkcji korzystając ze wzoru lub z wykresu

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • śnieżna kula

  • mapy myśli

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.

  3. Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wspólnie uzgadniają wnioski i odpowiadają na pytania zadane w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Porównują swoje spostrzeżenia z pozostałymi uczniami.

  4. Wspólne wnioski przedstawiają na forum klasy.

  5. Uczniowie oglądają film i najpierw samodzielnie wykonują dane wykresy, a następnie porównują z prezentowanymi rozwiązaniami.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak stosowanie wykresów do opisu funkcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.

  2. Praca domowa dla chętnych:
    Odszukaj, w dostępnych źródłach, wykresy, którymi posługujemy się w życiu codziennym.

Materiały pomocnicze:

Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji

Wskazówki metodyczne:

Film można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.

Uczniowie mogą obejrzeć film w domu i na jego podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.