Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji określonej różnymi wzorami w różnych przedziałach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rysuje wykresy funkcji określonych różnymi wzorami w różnych przedziałach
odczytuje z wykresu funkcji współrzędne punktów wspólnych wykresu z osiami układu współrzędnych
wyznacza dziedzinę funkcji korzystając ze wzoru lub z wykresu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
mapy myśli
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wspólnie uzgadniają wnioski i odpowiadają na pytania zadane w sekcji „Przeczytaj”.
Porównują swoje spostrzeżenia z pozostałymi uczniami.
Wspólne wnioski przedstawiają na forum klasy.
Uczniowie oglądają animację i najpierw samodzielnie wykonują dane wykresy, a następnie porównują z prezentowanymi rozwiązaniami.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak stosowanie wykresów do opisu funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Praca domowa dla chętnych:
Odszukaj, w dostępnych źródłach, wykresy, którymi posługujemy się w życiu codziennym.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jej podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.