Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego i prywatnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
20) stosuje w analizie przypadku podstawowe instytucje prawa karnego w Rzeczypospolitej Polskiej (odpowiedzialność za wykroczenie i karna, wykroczenie a przestępstwo, występek a zbrodnia; wina i kara; zasada domniemania niewinności; prawo do obrony; wyłączenie odpowiedzialności karnej);
23) podaje przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego w Rzeczypospolitej Polskiej; wyjaśnia rolę prokuratora i oskarżyciela posiłkowego; pisze akt oskarżenia prywatnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje wykroczenie i przestępstwo jako formy czynów zabronionych pod groźbą kary;
wyjaśnia zasady odpowiedzialności za popełnienie wykroczenia i przestępstwa;
analizuje, w jakich sytuacjach nie następuje odpowiedzialność karna za popełnienie przestępstwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
gra dydaktyczna.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Trzy pary uczniów przygotowują prezentacje multimedialne dotyczące zagadnień:
para 1 – czym jest wykroczenie i jaka jest odpowiedzialność za jego popełnienie;
para 2 – czym jest przestępstwo i jaka jest odpowiedzialność za jego popełnienie;
para 3 – w jakich sytuacjach sprawca nie ponosi odpowiedzialności karnej.
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co rozumiesz pod pojęciem wykroczenia i przestępstwa?
Jakie znasz przykłady wykroczeń i przestępstw?
Czy osoba, która popełniła przestępstwo, zawsze ponosi za nie odpowiedzialność?
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.
2. Dyskusja za i przeciw: „Czy w Polsce powinna zostać przywrócona kara śmierci?”. Uczniowie w parach przygotowują argumenty i kontrargumenty. Następnie losowo dzielą się na dwie grupy i dyskutują. Na zakończenie chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
3. Indywidualne wykonanie ćwiczeń 6–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Podział na cztery grupy – gra interaktywna. Zespoły rozwiązują quiz sprawdzający ich wiedzę z zakresu prawa karnego, w tym przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego. Grupa, która jako pierwsza prawidłowo wykona zadanie, wygrywa.
2. Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Przygotowanie pytania do testu - ćwiczenie 1 dołączone do gry interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o przestępstwach ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego.