Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Rola Kościoła w zachowaniu dorobku antyku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
3) opisuje proces tworzenia się państw w Europie, z uwzględnieniem ich chrystianizacji.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
3) opisuje proces tworzenia się państw w Europie, z uwzględnieniem ich chrystianizacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje przejawy rozkładu politycznego, gospodarczego i kulturalnego Europy po upadku cesarstwa zachodniego;

  • wyjaśnia rolę klasztorów w zachowaniu dorobku antyku;

  • charakteryzuje dokonania zasłużonych dla kultury ludzi kościoła wczesnego średniowiecza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rola Kościoła w zachowaniu dorobku antyku”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Schemat interaktywny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Uczniowie podsumowują swoją wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli. Każdy uczeń na środku kartki A4 wpisuje główne hasło „Powstawanie łacińskiego kręgu cywilizacyjnego” i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia.

  3. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji - w zależności od liczebności klasy i czasu, prosi o omówienie przygotowanych mapy myśli przez wybranych uczniów. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.

  2. Praca z multimedium („Schemat interaktywny”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia 2: „Oceń, czy administrację kościelną można nazwać kontynuatorką administracji cywilnej imperium rzymskiego” i wykonują je wspólnie. Następnie przedstawiciel wybranej pary prezentuje odpowiedź. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie wykonują na czas ćwiczenia od 1 do 8, od łatwiejszych do trudniejszych. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie 3 dołączone do multimedium: „Wyjaśnij, za pomocą jakich działań Kościół przyczynił się do przetrwania kultury rzymskiej”.

  2. Wykonaj ćwiczenie 9. Przygotuj uzasadnienie poprawnej odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

T. ManteuffelHistoria powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2012.

T. ManteuffelKultura Europy średniowiecznej, Warszawa 1974.

K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.

R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009.

Ziemskie dzieje Kościoła, „Pomocnik Historyczny Polityki” 7/2015, red. L. Będkowski.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.