Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Mateusz Flacha, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy siarka ma podobne właściwości fizykochemiczne do tlenu?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia właściwości fizykochemiczne tlenu;
omawia właściwości fizykochemiczne siarki;
analizuje właściwości fizykochemiczne tlenu i siarki, podając podobieństwa i różnice.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
metoda lekcji odwróconej;
prezentacje uczniów;
symulacja interaktywna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją – na jeden/dwa tygodnie:
Nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krótkiej prezentacji (w dowolnej formie np. prezentacja multimedialna, miniposter, plakat, miniwykład) na podane poniżej tematy (grupy same wybierają temat). Każda z grup będzie miała maks. 3 min. na swoje wystąpienie.
Dostępne tematy:
Szesnasta grupa układu okresowego – ogólny opis, jak zmieniają się właściwości fizykochemiczne w tej grupie.
Budowa atomów tlenu i siarki, możliwe stopnie utlenienia obu pierwiastków.
Odmiany alotropowe tlenu i siarki – krótki opis dwóch najpopularniejszych odmian dla obu pierwiastków.
Reaktywność tlenu.
Reaktywność siarki.
Związki chemiczne i występowanie tlenu.
Związki chemiczne i występowanie siarki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia przebieg zajęć. Grupy zgłaszają nauczycielowi, w jakiej formie będą prezentować efekty swojej pracy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Grupy po kolei przedstawiają swoje prezentacje na forum klasy. Pozostali uczniowie i nauczyciel udzielają informacji zwrotnej po każdym wystąpieniu.
Nauczyciel dzieli tablicę na dwie części: podobieństwa i różnice we właściwościach fizykochemicznych siarki i tlenu. Uczniowie podają swoje propozycje, które są zapisywane na tablicy. Następnie uczniowie na forum wyjaśniają, dlaczego tlen i siarka, mimo położenia w tej samej grupie, mają tak różne właściwości.
Nauczyciel proponuje uczniom symulację interaktywną. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę i wykonują zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
W ramach rekapitulacji, każdy z uczniów otrzymuje tabelę do wypełnienia (patrz załącznik w materiałach pomocniczych) w określonym czasie. Wskazani uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy, a pozostali weryfikują poprawność merytoryczną.
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulację interaktywną można wykorzystać w ramach rekapitulacji zamiast tabeli do uzupełnienia.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje sklerotki (samoprzylepne karteczki) dla uczniów.
Tabela do uzupełnienia:
3. Kryteria oceny prezentacji:
poprawność merytoryczna (zgodność z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców, wyczerpanie tematu)
język prezentacji (specjalistyczna terminologia, poprawność językowa)
konkretność (zdania krótkie – równoważnikowe, hasła)
atrakcyjność (wielkość czcionki, układ treści na slajdzie, tempo wyświetlania, przejścia slajdu, wzorce slajdów)
estetyka (animacje, grafika, kolor, dźwięk)
prezentacja multimedialna powinna mieć max. 8 slajdów
czas prezentacji (wykorzystanie zaplanowanego czasu – 3 min.)