Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń losowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza prawdopodobieństwo danego zdarzenia, korzystając z klasycznej definicji
dobiera odpowiedni model probabilistyczny do zadania z kontekstem realistycznym
rozwiązuje zadanie probabilistyczne za pomocą aparatu algebraicznego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
quiz zadaniowy
Formy pracy:
praca w grupach
indywidualna praca uczniów
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie – ochotnicy biorą udział w mini quizie, którego celem jest przypomnienie wiadomości związanych z rachunkiem prawdopodobieństwa. Pytania w domu przygotowało dwóch uczniów, wskazanych uprzednio przez nauczyciela. Uczniowie – zawodnicy odpowiadają na przemian na zadawane pytania (lub losują pytania). Jeśli uczeń nie potrafi odpowiedzieć na pytanie – odpada z gry. Wygrywa osoba, która pozostaje jako ostatnia.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie najpierw indywidualnie zapoznają się z animacją, a następnie w małych grupach pracują metodą stolików zadaniowych. Na każdym stoliku znajduje się kartka z zapisanym jednym z przykładów podanych w sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem grupy jest rozwiązanie tego zadania i porównanie wyniku z rozwiązaniem (grupy korzystają przy tym z komputera).
Teraz uczniowie w parach rozwiązują zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Liderzy grup opowiadają o odkrytych przez ich grupy sposobach rozwiązywania zadań z rachunku prawdopodobieństwa (jeżeli różnią się od tych zaprezentowanych w sekcji „Przeczytaj”), dzielą się pomysłami na najskuteczniejszą metodę rozwiązywania takich zadań.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest poszukanie w dostępnych im źródłach informacji wiadomości na temat paradoksów związanych z rachunkiem prawdopodobieństwa i przygotowanie prezentacji jednego z nich. Przygotowane prezentacje można będzie wykorzystać jako wstępy lub podsumowania zajęć, w miarę zdobywania przez wszystkich uczniów wiadomości potrzebnych do ich zrozumienia.
Materiały pomocnicze:
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowychKlasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
Wskazówki metodyczne:
Z animacją mogą uczniowie zapoznać się, pracując w grupach i wykorzystać jako jedną z prostszych, alternatywnych metod ustalania liczby zdarzeń sprzyjających w rozwiązywanych zadaniach.