Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Bohaterowie mitologii greckiej jako archetypy ludzkich postaw i zachowań

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
5) zna, rozumie i funkcjonalnie wykorzystuje biblizmy, mitologizmy, sentencje, przysłowia i aforyzmy obecne w polskim dziedzictwie kulturowym;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
9) rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozumie i odróżnia pojęcia archetypu i toposu,

  • interpretuje wybrane greckie mity,

  • na podstawie tekstów publicystycznych określa archetypy obecne w mitach,

  • streszcza jeden z mitów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał Bohaterowie mitologii greckiej jako archetypy ludzkich postaw i zachowań. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie polecenia nr 1, 2 w sekcji „Mapa myśli”.
    Uczniowie przypominają sobie treść wybranych mitów i losy bohaterów (np. Niobe, Dedala, Ikara, Syzyfa, Narcyza, Odyseusza, Penelopy, Heraklesa, Orfeusza, Prometeusza, Antygony, Edypa itd.). Zwracają uwagę na postawy i szczególne cechy postaci.

Faza wprowadzająca:

  1. Nawiązanie do tematu. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat obecności motywów mitologicznych w kulturze, podkreśla liczne inspiracje mitologią. Prosi uczniów o podanie kilku przykładów filmów, książek, gier, muzyki oraz o przytoczenie związków frazeologicznych, w których znajdują się nawiązania do mitów. Następnie nauczyciel odwołuje się do znajomości terminu „archetyp”, ewentualnie uzupełnia informacje. Warto zaznaczyć, że wśród archetypów wyróżniamy konkretne postacie – bohaterów, którzy dokonali niezwykłych czynów lub znaleźli się w wyjątkowych sytuacjach, zajmując określoną postawę wobec rzeczywistości. Takie cechy lub postawy mają wymiar uniwersalny.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Uczniowie czytają teksty zamieszczone w sekcji „Sprawdź się” i indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2, 3.

  2. Wywiad – aktywizowanie uczniów. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zgłoszenie się i wylosowanie jednego z bohaterów mitologicznych. Zadaniem jest wcielenie się w postać i krótkie przedstawienie jej losów (w formie narracji pierwszoosobowej). Pozostali uczniowie zadają pytania. W tym wypadku sugeruje się, aby skupić się nie na losach, ale na emocjach, motywacji, decyzjach podejmowanych przez bohaterów, ich postawach wobec życia i priorytetów. Po przeprowadzeniu kilku wywiadów uczniowie podsumowują ćwiczenie. Nauczyciel może zadać pytania pomocnicze, np.:
    - Który z bohaterów najbardziej przypomina współczesnego człowieka? Dlaczego?
    - Które cechy bohaterów mitologicznych przypisalibyście swoim przyjaciołom albo sobie?
    - Które z elementów zdecydowały o archetypowości bohatera?

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na grupy i wykonali wskazane przez niego ćwiczenia spośród: 4, 5, 6, 7, 8 (sekcja „Sprawdź się”). Następnie weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów.

Praca domowa:

  1. Wybierz jedno z zadań:
    a) Który z bohaterów mitologicznych mógłby stać się dla ciebie inspiracją? Uzasadnij swój wybór.
    b) Przeczytaj mit o Filemonie i Baucis. Na jego podstawie napisz pracę na temat: Archetyp w opowieści (praca domowa w sekcji: „Sprawdź się”).

Materiały pomocnicze:

  • Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985
    Mirosław Korolko, Słownik kultury śródziemnomorskiej w Polsce, Warszawa 2004
    Maciej Czeszewski, Katarzyna Foremniak, Ludzie i miejsca w języku. Słownik frazeologizmów eponimicznych, Warszawa 2011

Wskazówki metodyczne

  • Podczas lekcji można powtórzyć i utrwalić znajomość pojęć: motyw, symbol, archetyp, topos, mit. Na podstawie tekstów zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” można nawiązać do funkcji mitów.
    Nauczyciel proponuje do wywiadu bohaterów mitologicznych, może też poprosić uczniów o samodzielny wybór. W tym wypadku warto poprosić o uzasadnienie decyzji.