Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Opis słowny funkcji – przykłady
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze słownie funkcję zapisaną za pomocą wzoru, tabelki, wykresu, grafu lub zbioru par uporządkowanych
opisze funkcję za pomocą wzoru, tabelki, wykresu, grafu lub zbioru par uporządkowanych, gdy podany jest jej opis słowny
decyduje o wyborze sposobu przedstawiania funkcji w zależności od rodzaju funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda niedokończonych zdań
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą niedokończonych zdań przypominają sobie poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Zdania, które należy dokończyć:
Funkcją liczbową nazywamy ...
Wykres funkcji to zbiór punktów płaszczyzny o współrzędnych ...
Funkcję można przedstawiać za pomocą ...
Faza realizacyjna:
Uczniowie, podzieleni na sześć grup, analizują przykłady zamieszczone w sekcji Przeczytaj.
Grupa 1 i 4 analizuje przykład 1 i 2.
Grupa 2 i 5 analizuje przykład 3 i 4.
Grupa 3 i 6 analizuje przykład 5 i 6.
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Wspólnie uzgadniają wnioski.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i wykonują polecenia pod nią umieszczone.
Uczniowie metodą burzy mózgów szukają odpowiedzi na postawione w galerii pytanie:
Czy każdą funkcję podaną opisem słownym możemy zapisać za pomocą wzoru?
Weryfikują pomysły i formułują wnioski.Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak opisywanie językiem matematyki zjawisk z otaczającego świata, stosowanie różnych sposobów opisywania funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Praca domowa dla chętnych:
Odszukaj, w dostępnych źródłach informacji, trzy różne funkcje opisane wzorami i podaj ich opis słowny.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą obejrzeć galerię w domu i na jej podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.