Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jak doświadczalnie sprawdzisz aktywność metali?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
6) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik pozwoli porównać aktywność chemiczną metali; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie metali szlachetnych;
wskazuje, czym się różnią metale szlachetne od kamieni szlachetnych;
projektuje doświadczenie, które pozwoli zbadać reaktywność metali.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
eksperyment chemiczny;
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
układ okresowy pierwiastków.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: z czego jest wykonany telefon? Co w związku z tym grozi naszym telefonom, jeśli je zalejemy wodą?
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu oraz przedstawienie tematu zajęć: „Jak doświadczalnie sprawdzisz aktywność metali?”.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat metali szlachetnych.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy i zadaje pytanie: jak zmienia się aktywność znanych wam metali? Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Po zastanowieniu uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach. Lider każdej grupy prezentuje odpowiedź na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi i podsumowuje wypowiedzi uczniów.
Doświadczenie. Uczniowie pozostają w tych samych grupach i będą przeprowadzali eksperyment wg instrukcji podanej w poleceniu 1 w e‑materiale, w którym wykażą aktywność chemiczną metali. Każda grupa przeprowadza doświadczenie dotyczące innego metalu: grupa I – wapń; grupa II – srebro; grupa III – żelazo; grupa IV – miedź. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Podopieczni je wypełniają w trakcie pracy oraz przygotowują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy i wspiera uczniów. Po zakończeniu liderzy prezentują efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Uczniowie pracują samodzielnie z symulacją interaktywną w medium bazowym i wykonują zamieszczone tam ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: dlaczego konstrukcje stalowe bardzo często pokrywa się powłoką z metali aktywnych? Jaki potencjał standardowy posiada mangan? Jaką mają zdolność metale aktywniejsze? Który metal jest tym najaktywniejszym?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): dlaczego konstrukcje stalowe bardzo często pokrywa się powłoką z metali aktywnych? Jaki potencjał standardowy posiada mangan? Jaką mają zdolność metale aktywniejsze? Który metal jest tym najaktywniejszym?
Doświadczenie chemiczne:
Sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne wg opisu zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Instrukcja wykonania opisana w poleceniu w sekcji „Przeczytaj”.
Karta pracy ucznia:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Jak doświadczalnie sprawdzisz aktywność metali?”.