Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kary i środki karne obowiązujące w polskim prawie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
21) przedstawia kary i środki karne unormowane w Kodeksie wykroczeń i Kodeksie karnym w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje kary i środki karne przewidziane w Kodeksie karnym i Kodeksie wykroczeń;
wskazuje przykłady stosowania omawianych kar i środków karnych;
analizuje funkcje kary;
rozważa, w jakim stopniu każda kara i środek karny realizują poszczególne funkcje kary.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rybi szkielet;
analiza tekstu źródłowego;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi do opracowania jedną karę lub środek karny przewidziane w Kodeksie karnym lub Kodeksie wykroczeń – schemat. Uczniowie wykonują w odniesieniu do przydzielonej im kary/środka karnego ćwiczenia 1–3 z sekcji „Spacer wirtualny + Schemat”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Na tablicy narysowany jest szkielet ryby z umieszczonym w „głowie” słowem „kara”. Uczniowie podają swoje propozycje cech, które spełnia kara, starając się wspólnie zbudować jej definicję, nauczyciel zapisuje je przy głównych i mniejszych „ościach” ryby. Wybrana osoba formułuje definicję pojęcia na podstawie zgromadzonych haseł.
3. Mapa myśli. Na środku tablicy zapisane jest hasło „funkcje kary”, dookoła umieszczone nazwy funkcji – izolacyjna, represyjna, prewencyjna, profilaktyczna, kompensacyjna, resocjalizacyjna. Korzystając z widżetu z sekcji „Przeczytaj”, uczniowie formułują wyjaśnienia każdej z funkcji.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich opracowań dotyczących kar i środków karnych z uwzględnieniem zagadnień wskazanych w ćwiczeniach do schematu. Pozostali uczniowie wykonują notatki i mogą zadawać pytania prelegentom.
2. Dyskusja na temat: „Kara śmierci – za i przeciw. Czy warto przywrócić w Polsce karę śmierci?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, a na koniec dyskusji odbywa się głosowanie.
3. Spacer wirtualny. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji na temat: „Czy lepiej skazywać na więzienie, czy na prace społeczne. Następuje dyskusja, a na jej koniec głosowanie.
4. Ćwiczenia interaktywne 3–8. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w parach, następnie wybrane osoby przedstawiają rozwiązania, a pozostali oceniają ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Ćwiczenia interaktywne 1 i 2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia.
Praca domowa:
Wybierz jedną z omawianych kar i korzystając z dostępnych źródeł informacji, np. danych statystycznych, oceń jej skuteczność z punktu widzenia realizacji każdej z funkcji kary.
Materiały pomocnicze:
Jak walczyć z przestępczością? Większość Polaków „za” zaostrzeniem i „sumowaniem” kar, pch24.pl.
Kodeks karny.Agnieszka Pochrzęst‑Motyczyńska, Bodnar o podwyższaniu kar: Ważna nieuchronność kary, a nie jej wysokość, prawo.pl.
Bronisław Tumiłowicz, Czy surowa polityka karna przynosi spadek przestępczości?, tygodnikprzeglad.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie zasobów multimedialnych uczniowie mogą przygotować własne prezentacje dotyczące kar i środków karnych obowiązujących w innych krajach.