Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Liryka starożytna – pieśń

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna definicję pieśni;

  • utrwala wiadomości związane z rozpoznawaniem cech gatunków lirycznych;

  • wskazuje wyróżniki rodzaju literackiego, jakim jest liryka;

  • systematyzuje wiedzę na temat gatunków lirycznych;

  • analizuje występujące w tekście lirycznym środki stylistyczne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią bloku „Przeczytaj” e‑materiału.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie zapisują swoje skojarzenie ze słowem LIRYKA np. zwrotka, wiersz, poezja, podmiot liryczny, środki stylistyczne, metafora, rym, wers, rytm, epitet itp.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które na podstawie bloku „Przeczytaj” i prezentacji multimedialnej przygotowują notatki do następujących zagadnień w formie mapy myśli lub grafnotki:
    - etymologia i definicja terminu: liryka
    - pieśń w Grecji i Rzymie
    - gatunki liryczne

  2. Nauczyciel rozdaje tekst z pieśnią Safony:
    5
    Was błagam dziś, Kiprydo i Nereidy,
    niechaj mój brat w domowe progi wróci
    wesół i zdrów, i niechaj mu się spełnią
    wszystkie pragnienia.

    Niech błędów swych wyrzeknie się na zawsze
    wrogom na złość, na radość przyjaciołom,
    by nigdy już dla bliskich, dla rodziny
    nie stał się obcy.

    Z pomyślnych zmian i siostra będzie dumna:
    że zdołał się uwolnić z nędznych więzów,
    na które sam się godził, nie zważając,
    jak wiele cierpi.
    Źródło: Safona, 5, [w:] Liryka starożytnej Grecji, oprac. Jerzy Danielewicz, Wrocław 1984, s. 36–37.
    Uczniowie w parach analizują formę, budowę, treść i zastosowane środki poetyckie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie mapy myśli.
    Na środku znajduje się koło z napisem: Pieśni w antyku greckim i w późniejszych epokach.
    Wokół tego koła umieszczamy osiem innych kół, na których będą nazwy poszczególnych gatunków (czyli: hymn; dytyramb; pean; elegia; oda; tren; epitalamium; anakreontyk).
    Z każdym z kół zawierających nazwę danego gatunku związane są dwa kolejne koła, a w nich pojawia się zapis odnoszący się do historii gatunku oraz definicja.

Materiały pomocnicze:

  • Liryka starożytnej Grecji, oprac. Jerzy Danielewicz, tłum. Jerzy Danielewicz, Wrocław 1984.

  • S. Stabryła, Starożytna Grecja, Warszawa 1988, Biblioteka „Polonistyki”.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, może posłużyć uczniom do lekcji powtórkowej na temat pieśni.