Sprawdź się
Teksty do ćwiczeń
128Serce, serce zatrwożone
beznadziejnym trosk bezmiarem,
Wskrześ odwagę, odpędź wrogów
prąc do przodu własną piersią,
Przed zasadzką broń się z bliska,
stojąc w miejscu niewzruszenie.
Gdyś zwycięzcą – przed wszystkimi
nie okazuj swojej pychy,
Gdy ulegniesz – nie zalewaj
łzami podłóg w swoim domu.
Ciesz się szczęściem, martw strapieniem,
ale w miarę! Znaj prawidła,
Które rządzą biegiem życia.
17Ujrzałam ciebie we śnie dziś, władczyni
można i piękna w dostojeństwie, HeroHero,
którą modłami wielbili AtrydziAtrydzi,
sławni królowie,gdy dokonawszy razem ostatecznej
zagłady Troi ponad szybko rwącą
SkamandraSkamandra falą, do ArgosArgos nie wcześniej
powracać śmieli,aż gdy złożyli ofiary przed tobą
i wielkim Zeusem, i synem Tyonysynem Tyony.
I ja cię teraz błagam, o czcigodna,
dawnym zwyczajem,wyświadcz mi łaskę, jak czyniłaś wtedy,
gdy mityleńskiemityleńskie, czyste i urocze
dziewczęta śpiewu uczyłam i tańca
na twoje święta.I jak Atrydzi wrócili szczęśliwie,
z twoją pomocą, spod zburzonej Troi,
tak i mnie wspomóż, Hero, bym wróciła
do mego domu
347aWinem zwilż płuca,
bo wzeszła już gwiazda upału.
W skwarnej tej porze
dziś wszystko z pragnienia usycha.
Z liści głos cykad
słodyczą się sączy, spod skrzydeł
Pieśń przenikliwa
dobiega bez końca, gdy lato
Żarem rozlanym
rośliny uwiędłe wysusza.
Oset w krąg kwitnie:
kobiety są teraz natrętne,
Wigor u mężczyzn
zaniknął, kolana i głowę
SyriuszSyriusz im spala.
3 (348)Przybądź, błagam cię, łowczyni,
Córko Zeusa jasnowłosa,
Artemido, zwierząt pani,
Co z radością gdzieś nad nurtem
LethajosuLethajosu na walecznych
Mężów miasto dziś spoglądasz –
Bo ci, których masz w swej pieczy,
To nie naród jakiś dziki!
Dytyramb dla AteńczykówTutaj, na ten chór wejrzyjcie z Olimpu,
Sławną łaskę ześlijcie, bogowie,
Którzy wstępujecie do tłumnie odwiedzanego,
Wonnego kadzidłem serca miasta
W świętych Atenach
I na sławną agoręagorę, pełną dzieł wspaniałych.
Przyjmijcie wieńce uwite z fiołków
I pieśni jak kwiaty zerwane o wiośnie.
Patrzcie, jak w blasku mych pieśni
Idę znów od Dzeusa do bluszczem darzącego boga,
Zwanego przez nas – ludzi – Bromiosem i EriboasemBromiosem i Eriboasem,
Sławiąc pieśnią ojców najwyższych
I kobiet kadmejskich potomstwopotomstwo.
Co jasne przede mną – wieszczem – się nie skrywa,
Gdy otwiera się komnata HorHor odzianych w purpurę
I prowadzą wonną wiosnę zioła pełne nektaru,
Wtedy na nieśmiertelną ziemię
Spada deszcz rozkosznych fiołków, róże oplatają włosy,
Przy wtórze aulosów płyną dźwięki pieśni,
Chóry kroczą ku SemeleSemele wieńczonej diademem.
11 (8)Przecież zwycięski Herakles jest rodu waszego rodzicemHerakles jest rodu waszego rodzicem,
Zatem nabierzcie odwagi – Zeus dla was jeszcze łaskawy –
Ciżby nie bójcie się wrogów i strach oddalcie od siebie,
Tarcze dzierżąc przed sobą przyjcie na pierwszy ich szereg;
Życie miejcie w pogardzie, a KeryKery, ponure zwiastunki
Śmierci, niech miłe wam będą niby słoneczne promienie. […]
Z tych więc, którzy z odwagą w szeregu zwartym czekają
Skorzy ruszyć na czele, w walce wręcz się potykać,
Ginie niewielu, a za to na tyłach innych ocalą;
Kiedy zaś człowiek się boi, strach mu waleczność odbiera.
Nikt też nigdy wyliczyć nie będzie umiał wszelkiego
Zła, co czeka człowieka, jeśli go hańba okryje. […]
Oda I 38 (Persicos odi, puer, apparatus)Perskie przepychy mi niemiłe,
Ni wieńce pragnę mieć zawiłe.
Nie badaj, chłopcze, czy spóźniona
Płoni się róży gdzie korona.Prostego mirtu witkę podaj:
Ni ciebie, sługi, ni mnie bodaj
Nie będzie taki lżył dy[j]adem,
Gdy piję popod winogradem.
Dopasuj teksty do tematyki.
Pindar Dytyramb dla Ateńczyków, Horacy Oda I 38, Alkajos 347a, Archiloch 128, Tyrtajos 11 (8), Safona 17, Anakreont 3 (348)
Tematyka religijna | |
---|---|
Tematyka świecka |
Odpowiedz na pytanie, czy typ strofy użytej przez Safonę w utworze opatrzonym numerem 17 to strofa saficka? Odpowiedź uzasadnij.
Na podstawie utworu Pindara Dytyramb dla Ateńczyków wypisz cechy dytyrambu.
Napisz, które utwory mogły być wykonywane chóralnie, a które były monodiami. Za każdym razem przywołaj choć jeden cytat wskazujący na twój wybór.
Z Pieśni 17 (Do Hery) Safony, wypisz elementy, które umożliwiają jej muzyczno‑wokalną realizację. Nazwij typ strofy zastosowanej w tej pieśni.