Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | I zasada dynamiki Newtona |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | - animacja obrazująca zachowanie się ciała, na które działają siły zewnętrzne wzajemnie się równoważące, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „I zasada dynamiki” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów (wg „Czy to nie ciekawe?”). | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie w grupie zapoznają się z animacją multimedialną opisującą zachowanie się ciała, na które nie działa żadna siła oraz ciała, na które działają siły zewnętrzne wzajemnie się równoważące. - Uczniowie w grupie dyskutują w formie burzy mózgów nad warunkami koniecznymi do spełnienia I zasady dynamiki; rozpatrują oraz definiują siły działające na ciało oraz dzielą je na te, które wywołują ruch oraz te, które im przeciwdziałają. - Uczniowie w grupie zapoznają się: ze sposobem przygotowania rysunku pomocniczego oraz jego użytecznością w celu analizy konkretnego problemu fizycznego; na podstawie rysunku uczą się zapisywać równanie opisujące równowagę sił. - Uczniowie indywidualnie otrzymują zestaw zadań, które rozwiązują samodzielnie (uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3, 4, 8). Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. - Nauczyciel podsumowuje pracę grup prosząc o krótkie relacje, by wszyscy uczniowie poznali obie zależności. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału oraz rozwiązując w domu zadania nr: 5, 6, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystana przez uczniów przed lekcją i być motywem do dyskusji na temat obserwowanego zjawiska równoważenia się sił. |