Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Ważniejsze fale migracyjne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V
Podstawa programowa
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń:
4) klasyfikuje migracje oraz charakteryzuje przebieg ważniejszych fal migracyjnych historycznych i współczesnych na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
dokonuje podziału migracji ze względu na: czas, stopień dobrowolności, odległość,
omawia główne fale migracyjne na świecie i podaje ich przyczyny,
ocenia skutki migracji w ujęciu globalnym i regionalnym.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, mapa świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Białek K., Migracje na świecie, Centrum Edukacji Obywatelskiej, globalna.ceo.org.pl (28.07.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję kierowaną o tym, czym są migracje. Uczniowie przypominają ich rodzaje, przyczyny.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści.
W małych zespołach (lub parach) uczniowie omawiają przydzielony przez nauczyciela kontynent. Uczniowie wyjaśniają, jakie fale migracyjne dotyczą danego obszaru, biorąc pod uwagę przyczyny migracji i czas, w którym była największa ich intensywność. Grupy/pary, które otrzymały ten sam kontynent, porównują swoje spostrzeżenia. Następnie omawiany jest kolejny kontynent.
Nauczyciel w dyskusji z uczniami porusza zagadnienie współczesnych fal migracyjnych. Uczniowie wskazują ich rodzaj, przyczyny i konsekwencje.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i indywidualnie wykonują pracę pisemną na temat szlaków migracyjnych w Unii Europejskiej.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Praca pisemna: Przewiduje się, że w najbliższych dziesięcioleciach zmiany klimatyczne na świecie przyczynią się do wielkich migracji ludności. Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij, których obszarów na świecie będą dotyczyć te ruchy ludności, jakie będą kierunki i skutki migracji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna oraz audiobook mogą zostać wykorzystane podczas zajęć poświęconych kierunkom oraz przyczynom migracji ludności na świecie (zakres podstawowy: VII. 3, VIII. 6; zakres rozszerzony: VII. 3, XXI. 3).