Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Ważniejsze fale migracyjne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.

Uczeń:

4) klasyfikuje migracje oraz charakteryzuje przebieg ważniejszych fal migracyjnych historycznych i współczesnych na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • dokonuje podziału migracji ze względu na: czas, stopień dobrowolności, odległość,

  • omawia główne fale migracyjne na świecie i podaje ich przyczyny,

  • ocenia skutki migracji w ujęciu globalnym i regionalnym.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, mapa świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Białek K., Migracje na świecie, Centrum Edukacji Obywatelskiej, globalna.ceo.org.pl (28.07.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję kierowaną o tym, czym są migracje. Uczniowie przypominają ich rodzaje, przyczyny.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści.

  • W małych zespołach (lub parach) uczniowie omawiają przydzielony przez nauczyciela kontynent. Uczniowie wyjaśniają, jakie fale migracyjne dotyczą danego obszaru, biorąc pod uwagę przyczyny migracji i czas, w którym była największa ich intensywność. Grupy/pary, które otrzymały ten sam kontynent, porównują swoje spostrzeżenia. Następnie omawiany jest kolejny kontynent.

  • Nauczyciel w dyskusji z uczniami porusza zagadnienie współczesnych fal migracyjnych. Uczniowie wskazują ich rodzaj, przyczyny i konsekwencje.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i indywidualnie wykonują pracę pisemną na temat szlaków migracyjnych w Unii Europejskiej.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Praca pisemna: Przewiduje się, że w najbliższych dziesięcioleciach zmiany klimatyczne na świecie przyczynią się do wielkich migracji ludności. Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij, których obszarów na świecie będą dotyczyć te ruchy ludności, jakie będą kierunki i skutki migracji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna oraz audiobook mogą zostać wykorzystane podczas zajęć poświęconych kierunkom oraz przyczynom migracji ludności na świecie (zakres podstawowy: VII. 3, VIII. 6; zakres rozszerzony: VII. 3, XXI. 3).