Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Czym jest rewolucja? Analiza i interpretacja dialogu Pankracego z hrabią Henrykiem w kontekście Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
zapozna się z pojęciem rewolucji;
przeanalizuje tekst literacki: fragmenty Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji;
sformułuje tezę interpretacyjną Nie‑Boskiej komedii i spróbuje ją udowodnić.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne osoby przygotowują czytanie fragmentu tekstu dramatycznego z e‑materiału lub innego wybranego fragmentu lektury Nie‑Boska komedia z podziałem na role. Przynoszą też przeczytaną lekturę na zajęcia.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują przygotowane wcześniej wzorcowe odczytanie fragmentów lektury.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Uczniowie tworzą mapę myśli wokół hasła rewolucja.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Nauczyciel zadaje uczniom polecenie: Zapoznajcie się z audiobookiem i scharakteryzujcie rewolucje, jakie ukazywali w swoich dziełach romantycy. Następnie odpowiedzcie, jaką wizję rewolucji roztacza przed czytelnikiem Zygmunt Krasiński.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 3, 4, 7, 9 zespół 2 – zadaniami 2, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia z sekcji „Audiobook”.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa
Zapoznaj się z galerią obrazów i wskaż cechy bądź inne elementy łączące przedstawione w niej rewolucje.
Materiały pomocnicze:
Piotr Pacewicz, Pomiędzy myślą a rzeczywistością. Rewolucja społeczna jako zjawisko psychologiczne, Wrocław 1983.
Tadeusz Patrzałek, Zygmunt Krasiński o rewolucji i komunizmie, [w:] Glosariusz od starożytności do pozytywizmu, red. T. Patrzałek, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.