Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Koalicja i opozycja
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
7) charakteryzuje funkcje legislatywy: ustrojodawczą, ustawodawczą, kontrolną i kreacyjną; wskazuje kompetencje parlamentu w Rzeczypospolitej Polskiej w ramach poszczególnych funkcji; podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym i dwuizbowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia rodzaje koalicji;
wyjaśnia pojęcie koalicji rządowej;
charakteryzuje znaczenie opozycji w państwie;
przedstawia prawa opozycji w wybranych państwach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca;
metoda wykładu.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel dokonuje wprowadzenia do tematyki zajęć, wskazując na rolę koalicji i opozycji w państwie.
2. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
1. Rozmowa nauczająca na temat koalicji i ich rodzajów we współczesnym państwie polskim. Omówienie różnic między koalicją wyborczą i rządową – dyskusja na forum klasy.
2. Koalicja rządowa w Polsce – jej rola i znaczenie – klasowa burza mózgów. Uczniowie wskazują na rolę koalicji rządowej w Polsce oraz wyszukują jej przykłady z historii III RP. Informacje zebrane przez uczniów są zapisywane na tablicy jako notatka z lekcji.
3. Kolejnym etapem lekcji jest omówienie przez nauczyciela roli i znaczenia opozycji we współczesnej Polsce i porównanie jej z tym, jakie uprawnienia ma ona na świecie – praca ze schematem o prawach opozycji w wybranych państwach europejskich.
4. Wskazanie przez uczniów, jak funkcjonuje opozycja w innych państwach – wypisanie przykładów na tablicy jako części notatki z lekcji.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie informacji na temat koalicji i opozycji we współczesnej Polsce.
2. Wykonanie ćwiczeń do schematu.
Praca domowa:
Wykonanie przez uczniów ćwiczeń do modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Leszek Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2009.
Eugeniusz Zwierzchowski (red.), Opozycja parlamentarna, Warszawa 2000.
Wiesław Skrzydło, Ryszard Mojak (red.), Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej w nowej Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku, Warszawa 2009.
Fundacja im. Stefana Batorego, Opozycja – co może i dlaczego jest potrzebna? Komunikat prasowy, batory.org.pl.
Paweł Marczewski, Dawid Sześciło, Co wolno opozycji i dlaczego jest potrzebna? Uprawnienia opozycji parlamentarnej, batory.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub zadania domowego w postaci prezentacji multimedialnej.